Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1105582
Jag märkte nu att min handbroms är ur funktion. Jag drar handbromsen uppåt så tar bromsen helt enkelt inte. Jag var under bilen och kunde se att båda vajrarna (långa vänster o korta höger) såg hela ut, även om höger vajer var lite sliten. Däremot bromsvirefästet som sitter i bakaxeln väldigt rostigt o sladdrigt. Den sitter fast i bakaxeln men länken som håller fast bromsvirefästet i bakaxelnsfästen är väldigt lös, går o flytta runt. Skall det vara så? kan detta vara felet? Bara byta mot någon mer fast skruv o mutter så det sitter fastare?

Bromsbackarna är mig veterligen aldrig bytta, men kan det komma så plötsligt, att det ena dagen funkar bra o andra dåligt. Till saken hör att jag i samma veva var flitig för några dagar sedan o penslade hela bromsaxeln med dinitrol ML o var då på o penslade på bland annat bromsvirefästet, och det var någon dag efter det som detta kom....
av NilsO
#1105596
Fästet i bakaxeln är ju ledat, det ska kunna röra sig. Kolla på en bild av reparationssatsen som finns för fästet så ser du. Sen om det ska gå att flytta runt vet jag inte... beror på om vi menar samma sak :)

Hur känns det när du drar i spaken – är den alldeles lös, eller spänns vajrarna som normalt?
#1105665
hej
Bilden är på reservsatsatsen, den är ju ledad (inringat röd) men min som sitter på nu är hårt sliten o går även att flytta i "sidled" (gröna pilar)ca 0,5 cm. Den lossar inte, men sitter riktigt löst. Skitkass bild, jag vet.
Bilagor
wire.PNG
wire.PNG (83.03 KiB) Visad 2069 gånger
#1105673
Frågan står kvar om spaken, går den i topp och eller "känns" lös och "sladdrig". Eller blir det "tvärstopp" innan den "går i topp"? Det vanligaste är att "excentrarna" i bromstrummorna rostar fast och spaken "tar" utan att det fungerar vid hjulen. I så fall ska fästet på bakaxeln fara "fast" när handbromsen är dragen
#1105712
lennarte skrev:Frågan står kvar om spaken, går den i topp och eller "känns" lös och "sladdrig". Eller blir det "tvärstopp" innan den "går i topp"? Det vanligaste är att "excentrarna" i bromstrummorna rostar fast och spaken "tar" utan att det fungerar vid hjulen. I så fall ska fästet på bakaxeln fara "fast" när handbromsen är dragen
hej
handbromspaken går upp i topp , känns lös, kom plötsligt
#1105715
går det att göra felsökning- hissa upp bilen o låta bakhjulen gå fritt, rulla igång bakdäcken med handen o så med handen dra i handbromsvajern till respektive däck o se om däcket stannar direkt. Går det göra så eller förstör man något?
av NilsO
#1105716
Ja, i princip går det bra att göra så. Men det är lite svårt att avgöra hur bra handbromsarna tar på det viset.

Men om spaken inte går att dra åt måste felet ha med vajrarna eller deras fästen att göra, så börja där. Om mekanismen kärvar, som Lennart beskriver, så går det fortfarande att dra åt spaken på normalt vis, bara att man inte får någon bromsverkan.
#1106223
efter pillat lite på fästet runt bakaxeln så fungerar plötsligt handbromsen igen vilket talar väl för att fästet är boven i dramet. Jag har beställt ett nytt o inväntar detta (samt fått ryggskott som lär dra på det säkert en vecka). Fortsättning följer

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]