Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1175427
Tack White! Du använder ordet "läcka": Menar du att när bilen/motorn drar/ "dricker" olja så är det alltid LÄCKAGE någonstans? Om olyckan är framme :( , vad tror du att renoveringen som du nämner kostar?
av rid54
#1175452
5W/40 och 15W/40 har samma viskositet när de är varma. Siffran före W anger viskositet uner "Winter"-förhållanden (kall). 5 är då tunnare än 15 vid nån viss (låg) temperatur. För förbrukningen är det den senare siffran som kanske har betydelse (eftersom motorn ju mest används varm).

Oljeförbrukning är endera läcka (och det brukar till slut märkas på marken eller under bilen) eller att motorn drar olja in i förbränningen och skjuter ut med avgaserna. Jag har för mig att man anser att upp till en liter på 100 mil äracceptabelt för vissa motorer.
av Rådlös
#1175472
Jag läste nyligen en annan definition på godtagbar oljeförbrukning, 1% av bränsleförbrukningen. Men det blir ju ungefär detsamma som rid54 har skrivit. Volvos rödblockare ligger strax under en liter/mil. 100 mil blir 100 liter (ungefär) och detsamma som 1% av bränsleförbrukningen, ungefär. 8)
av NilsO
#1175512
Uppgiften om tillåten förbrukning på 1 liter per 100 mil (eller 1 % av bränsleförbrukningen) avser inte motorerna i 940.
av bilman
#1175628
Tackar för infon! frågan förblir vad man gör åt saken :?: Är motorrenovering enda alternativ? Någon som kan pris på renoveringen? Tack
av rid54
#1175677
bilman skrev:Tackar för infon! frågan förblir vad man gör åt saken :?: Är motorrenovering enda alternativ? Någon som kan pris på renoveringen? Tack
Du behöver nog beskriva "saken" lite bättre, dvs vad är ditt problem med motorn? Att olja måste bytas är normalt. Att den går åt vid körning är normalt till viss grad. Goda råd kan fås på denna sida, men bra beskrivning av problemet är grunden för vettiga förslag.
av bilman
#1175721
Tack rid54 för svar. Med "saken" menas motorns oljedrickandet. Lugnande att det kan vara igensatt vevhusventilation, men, som White skrev kan motorrenovering komma i fråga och jag har ingen aning vad en renovering kostar.
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]