Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dolmak
#1168707
Har läst på en aning till nu. En sak jag funderar på nu. Det är det här med elen dom flesta eller ja alla jag har läst om har tagit all el ifrån nyare 240 med LH 2,4 min 740 har LH 2.2. Det dom gör då är att skarva om nå kablar under instrumentet finns instruktioner på det. sedan löder inte motstånd till spridarna och så vidare. Det jag inte förstår då varför kan man inte bara ta en hel komplett kabelhärva ifrån 940 då och sätta in allt direkt för det är också LH 2.4 med allt klart and ready to go tycker ja
Användarvisningsbild
av frasse4
#1168746
Att man gör så är ju för att 240 då var en så gammal modell att motorstyrningen aldrig blev integrerad med kabelstammen. Det går alltså att ta ut kabelstammen för LH 2.4 separat. I senare 740 och 940 är ju motorelektroniken helt integrerad. Men om du vill flytta över all el finns det väl inget som hindrar det...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168755
frasse4 skrev:Att man gör så är ju för att 240 då var en så gammal modell att motorstyrningen aldrig blev integrerad med kabelstammen. Det går alltså att ta ut kabelstammen för LH 2.4 separat. I senare 740 och 940 är ju motorelektroniken helt integrerad. Men om du vill flytta över all el finns det väl inget som hindrar det...
Att jag inte nämnde detta var att det stod i början att elsystemet skulle flyttas över. Jag misstänker även att det kan finnas en del elektriskt på 940 med turbo som inte en "vanlig" 240 med LH2.4 har. Och 240 med turbo finns, men den är äldre och har ett annat styrsystem (K-Jetronic). Men i övrigt är det rätt som "frasse4" skriver, kakelhärvan från 240 används när man "uppgraderar" framför allt äldre Volvo (typ Amazon, 140, 240 o.s.v) med en ny motor från 7/900 modellerna. Det blir väldigt mycket kabel i i bilen om man lägger i en "härva" till, och klipper man bort den gamla så kan man ge sig f--n på att man klipper bort en kabel man behöver. Jag bytte ut en del av kabelhärvan in motorrummet (till motorstyrningen LH2.4) p.g.a att dom gamla hade torkat, spruckit och en hade "gått av" (till temp.givaren för motorstyrningen) så en nyare kabelhärva är inte fel. Dom nyare (vet inte från vilket år) är av en annan (bättre) kvalitet
av dolmak
#1168782
Jaha okej då förstår jag lite mer, men frågan är ju då vad som är bästa och enklast? Vad äre man behöver skarva om igentligen om man byter ut halv ifrån en nyare 240. Vad borde jag göra för jag har ju redan hela 940ins kablar. Och finns inte så mycket info om hur man byter själva elen i bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168792
Det är ett jättejobb att byta hela kabelstammen. Även mellan exakt lika bilar, och det är inte lättare mellan 2 som inte är 100% lika. Ett sätt är att klippa av alla kablar vid "slutförbrukaren" på den "gamla" kabelstammen och hoppas på att den nya stammen har samma färger. Ofta är det till kanske 90 - 95% samma. Du måste i alla fall ha ett komplett elschema till båda bilarna, skriva upp tveksamheter och vara noga. Där är förmodligen mer utrustning i 940-in = mer kabel. Det skiljer på elcentralen (placering av reläer och säkringar) så det är förmodligen lättare att ta med den från 940-in. Hela inredningen i båda bilarna måste ut, o.s.v, o.s.v.....
av dolmak
#1168812
Håller på att fixa till en 740 och har en 940 som det är mycket jobb på risig som fan i lacken och rostig. Så måste endå gör mig av med den så tänkte att man kan fixa en av båda för vill endå ha 940 front på 740in så då kan ja ta hela skiten tänkte ja
#1168815
Okej ja rimligt arbete då om 940 in är så mycket sämre. Har inte gjort något liknande själv men bör ju gå o följa kablarna ifrån boxarna så vidare för o se vart de slutar det är ju trots allt motor styrningen du vill åt inte lamporna till bakljusen
av dolmak
#1168917
Jo precis tänker hinka i nya motorn o det och göra klart sen börja ja ta bort elstamen och följer det jag behöver ta bort från boxarna in till motorrummet. sen gör jag ju samma på 940in och sätter in det i 7färsen.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen