Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
#1150968
Visst! Det är transparent röd färg. Finns transparent orange till blinkers med. Även Biltema har detta. Har använt detta 4 år nu då jag fick anm på bakljusfärgen. Slapp köpa nya och byta.
av frankiboy
#1151478
sicnarf skrev:Visst! Det är transparent röd färg. Finns transparent orange till blinkers med. Även Biltema har detta. Har använt detta 4 år nu då jag fick anm på bakljusfärgen. Slapp köpa nya och byta.
Så du menar att det är ok att spruta röd transparent färg över blinkers och backljus? På nyare bilar ser man ofta att alla bakljusen är röda tills man blinkar eller lägger i backen :lol:
av Rådlös
#1151495
Jag skulle nog välja att spruta på insidan av "glasen" och att maskera av det som inte skall vara rött.

Jag kan tillägga att förr i tiden, när plast och färg inte var av samma kvalitet som det är i dag, så blektes lyktglasen med tiden. Då tog man färgpulver, pigment, som man köpte i färghandeln, och blandade med zaponlack. Det målade man med pensel på insidan av glaset. Dom blev som nya. Om "glaset" var repigt och matt på utsidan, så fanns det Autosol redan "på den tiden".
http://allmogegarden.com/index.php?page ... 1&Itemid=2
Man kan väl påpeka att åtgången för ett lyktglas var väl bara en bråkdel av den minsta förpackningen i länken.
av frankiboy
#1151561
Tack för svar men frågan kvarstår dock. Får man spraya transparent röd färg på blinkers- och backljus?
av NilsO
#1151563
Formellt är det nog egentligen inte tillåtet att måla om någon lykta alls, eftersom lyktorna är typgodkända och inte får ändras. Men i praktiken går det bra att göra så, så länge lyktorna lyser med rätt färg. Färgen på själva lyktglasen spelar ingen roll, det är själva ljuset som är viktigt (finns ju "vita" blinkers etc). Reflexen på baklyktorna måste dock vara röd.

Blinkers ska vara orange, positionsbaklykta ("bakljus"), dimbaklykta och bromslykta ska vara röd. Osäker på vad som gäller för det vita backljuset vad gäller färg.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]