Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av basse3
#1142199
Hej! Har en 740 -88 med lh2.2 som det sitter en b230fk i. Den körs just nu som sugmotor men ska turboladda den nu i dagarna.
Jag har (otroligt nog) fått tag i turboboxar till lh2.2 (slutnummer 012 respektive 541)
Nu till frågan. Jag har FÖR mig att sugboxarna vill ha högohmspridare men att turboboxarna vill ha lågohmspridare. Kan någon bekräfta detta?
I så fall ska jag ju ha lågohm så fort jag bytt boxarna?
Jag har både turkosa turbospridare från 940 (låg) samt röda Saab-spridare (hög).

Kan jag köra original bränsletrycksregulator till en början?

Och när vi ändå är igång;
Vad är det för dimension på muttrar till grenrör mot topplock och även grenrör mot turbo?

Mvh. Basse3
av NilsO
#1142351
Ja, LH 2.2 för turbo ska ha lågohmiga spridare, precis som LH 2.4 för turbo. Det framgår av kopplingsschema.

Kom ihåg att du MÅSTE ha förkopplingsmotstånd då också, annars förstörs bränsleboxen i ett nafs. Och det vore ju synd.

Edit: Skrev fel, rättat nu.
av basse3
#1142433
NilsO skrev:Ja, LH 2.2 för turbo ska ha lågohmiga spridare, precis som LH 2.4 för turbo. Det framgår av kopplingsschema.

Kom ihåg att du MÅSTE ha förkopplingsmotstånd då också, annars förstörs bränsleboxen i ett nafs. Och det vore ju synd.

Edit: Skrev fel, rättat nu.
Men vänta nu. Förutsatt att jag byter till turbostyrboxar innan jag rör spridarna, och att jag använder mina lågohmspridare så borde jag inte behöva förkopplingsmotstånd? Eller tänker jag fel?

Turoboxar vill ha lågohm->kör lågohmspridare utan motstånd?
Sugboxar vill ha högohm->kan köra lågohmspridare men det erfordrar förkoppmingsmotstånd?

Eller tänker jag helt galet?

Mvh.
av basse3
#1142447
xdigger skrev:NilsO har rätt! Förkopplingsmotstånd har man för att volvoboxarna inte klarar låhohmsspridare utan motstånd.
Ah okej då tackar jag för att ni räddat mig från att göra nåt dumt!
Men om man säger såhär då:
Jag kör med de röda Saab-spridarna, det ska väl funka då utan förkopplingsmotstånd?

Tack åter igen!
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]