Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1119112
Jag berättade i en tråd att min grannes saabs topplockspackning gick sönder. Han har nu tagit sitt förnuft till fånga och köpt en fin s90 :D Mina grannar har otur med sina bilar. Den tidigare ägaren till min pärla köpte en nyare V70. När han körde så gick generatorremmen av. Han bytte ut den och körde några km, då gick kamremmen av! Tydligen så hade generatorremmen vid brottet slagit i kamremskåpan, vilken är av plast, så kamremmen skadats. bilen hade gått drygt 10000 mil så det blev en bättre beg motor på maskinskadeförsäkringen. Min fråga är om detta problem är vanligt och om någon annan har drabbats? Mina remmar är nya så jag är inte orolig för tillfället men hur ofta ska man egentligen byta dessa remmar? Volvos kamremskåpor är väl alla av plast från 245 och framåt?
av NilsO
#1119291
Jag tror inte multiribbremmarna går av pga ålder, utan för att något av hjälpaggregaten kärvar ihop. Det fanns ju någon lite senare Volvomotor (diesel?) som var drabbad av detta. Där berodde det på att AC-kompressorn skar.

Dessutom måste remdragningen och motorrummet se ut så att remmen kan snärta till på precis rätt (läs: fel) ställe. Åtminstone jag har inte hört att det händer på 960, S/V90.
av nivenko
#1119429
Sökte om detta fel under forumet om V70 och det verkar vara ett problem som drabbar V70 och tyvärr inte alltför ovanligt, se t ex "motorhaveri trots kamremsbyte" i denna kategori. Det är tur att att man kör en gammbil utan något extra som kan strula. De remmar som finns på b234 kan rimligtvis inte orsaka dessa problem.
av Rådlös
#1119462
Jag tror att antalet fel är överdrivet i detta sammanhang. Betänk att Volvo V70 är och har varit under många år Sveriges mest sålda bil. Om felet vore vanligt så skulle man ha hört talas om fler haverier. Jag har aldrig träffat på någon som har drabbats av det. Jag vet att det har skrivits om det på detta forumet, men det kanske är så att det är "samtliga" bilägare som är drabbade, som har skrivit här. :roll: Vi övriga som har klarat oss behöver inte skriva om det. :wink:

Jag har ett serviceschema här för min V70. Där står: Hjälpaggregatrem. Byt rem enligt serviceprogram, eller byt med max 10 års mellanrum.

Det står inte ett ord om några miltal. Min bil är "bara" 8 år så jag kör lugnt vidare. Schemat är en utskrift från Vida.

Så jag tror att dina farhågor är överdrivna. Remmen sitter ju till skillnad från kamremmen någorlunda synlig för "optisk" inspektion. Man kan ju själv ta för vana att kolla efter fransar och sprickor. Och som NilsO skrev: Det händer att AC-kompressorn skär ihop. Där är nog en större felkälla i sammanhanget? AC'n skall vara igång rätt ofta. Då blir kompressorn smord på insidan och håller längre. Går den för sällan så torkar packningar och tätningar med läckage och haveri som följd. Sätt AC'n i autoläge så sköter den sig själv.
av NilsO
#1119475
Felet på V70 2007–2008 nånting med dieselmotor var vad jag begripit ett konstruktions- eller materialfel i kompressorn. I olycklig kombination med att aggregatremmen när den gick av gärna tog med sig kamremmen.
av nivenko
#1119482
Om det är vanligt eller inte vet jag inte något om men min granne drabbades av det men turligt nog så hade bilen inte gått så långt så att maskinskadeförsäkringen inte hade upphört, det var tydligen ett ordentligt motorhaveri då de bytte ut motorn. Oturligt var det att det hände i skåne och vi bor ju i ume så det blev några dryga resor för honom. Men det viktiga för mej är att detta problem drabbar några V 70 och inte gäller för de utmärkta bilar som 745 glt 16 V är.

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]