Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1112822
Hur vida det passar vet jag inte, men det gör det förmodligen. Det är H4 som gäller om det är original 740 strålkastare. Tänk bara på att du inte får ha Xenon utan att ha automatiskt inställbara strålkastare. Du måste alltså ha ett par extra strålkastare till besiktningen. Så tänk dig för när du monterar det så det är enkelt att återställa. Eller montera relä till befintligt belysning och nya glödlampor. Då kan du sätta starkare H4 lampor (100/55W eller 100/90W) utan att det skadar befintlig monteringar (säkringshållare, ljusomkopplare), det är förmodligen billigare också. Om det är halvljuset du vill ha bättre, köp ett par bra dimljus att "förstärka" halvljuset med. Lika olagligt att köra med men betydligt enklare att återställa till besiktning. Jag har i många år kört med Biltemas 100/55W i original strålkastare utan problem, vare sig med reflektor (kan bli problem med 90W halvljus) eller bilprovning. Körde dock med 130/90W i min Mazda B1800 pick up -78 med dubbla 5¾ strålkastare i flera år utan problem. Där hade jag en hel rad med reläer, ett till varje halvljus (4 st) och ett till helhjus på varje sida (2 st) och ett till det automatiska halvljuset. Där hade jag det så kopplat att vid körning på dagtid använde jag dom inre strålkastarnas halvljus (2x55W st) när man då slog på normal belysning använde jag alla 4 strålkastarnas halvljus (2x55W och 2x90W), vilket gav ett riktigt bra halvljus. Helljuset var otroligt bra med både längd och bredd (2x100W och 2x130W).
av roh66
#1112900
Hej!

Philips X-treme Vision 130+ är det självklara valet. Om du vill kan du lägga hel/halvljus på relä och korta in plusmatningen.
Har gjort så på min 740 det blev en jädrans skillnad. Nu ska jag beställa nya reflektorer från vparts då mina aldrig varit bytt.
Hela kalaset kostar ca:1000 sek men det är det värt. Lysena blir så mycket bättre.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1112960
roh66 skrev:Om du vill kan du lägga hel/halvljus på relä och korta in plusmatningen.
Detta är det första man ska göra, om man ska få ett bättre ljus. 10% spänningsfall kan ge upp till 50% sämre ljus. Och i dom allra flesta fall skiljer det mellan 0,5 - 1V mellan batteri och glödlampa fast "fågelvägen" bara är 3 - 13 dm från batteriet.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1112967
jimlindeborg skrev:Nej, nej, och återigen nej!
Håller med, må djävulen ta alla med fulxenon som åker runt och bländar. :evil:
Användarvisningsbild
av grillchips
#1112974
StefanN skrev:
jimlindeborg skrev:Nej, nej, och återigen nej!
Håller med, må djävulen ta alla med fulxenon som åker runt och bländar. :evil:
Instämmer i kören.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1112983
Helt okej i helljus eller extraljus men eftermonterade i halvljus blir jag bara förbannade på. Stora reflektorstrålkastare bländar något fruktansvärt!
Spara pengarna till nya däck eller nått.
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]

Hade du båda kablarna fel samtidigt?