Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lagar
#1104521
Våran 945-92 tvärtannade på väg hem.Inga felmedelande,ingen gnista på stiften,kollade rotor fördelarlock nybytt och i perfekt skick.Kollade spänningen fram til spolen och det verkade ok.men blev fundersam att jag även hade spänning på minussidan,försökte kolla i chemat och kunde se att den kanske jordas via tändmodulen.Har beställt en ny tändmodul,är jag helt fel ute eller??
av Rådlös
#1104529
Har du kollat kamremmen? När motorn står still kan man ofta stoppa in fingrarna bakom kåporna och dra ut en trasig rem. Är den hel så kan man vanligtvis inte rubba den alls. Om du har en "vanlig" motor med bara en kamaxel, så märker du också om du försöker starta motorn, om remmen är trasig snurrar motorn lätt och utan motstånd, på starmotorns varv. Med en hel rem blir det ju i stället "roi - roi - roi - roi" från startmotorn. Sextonventilersmotorer tål inga som helst startförsök om remmen har gått av. :-O) Jag vågar inte säga hur det är med turbo. Någon annan som vet får svara på det.
Användarvisningsbild
av White
#1104532
Rådlös skrev:Har du kollat kamremmen? När motorn står still kan man ofta stoppa in fingrarna bakom kåporna och dra ut en trasig rem. Är den hel så kan man vanligtvis inte rubba den alls. Om du har en "vanlig" motor med bara en kamaxel, så märker du också om du försöker starta motorn, om remmen är trasig snurrar motorn lätt och utan motstånd, på starmotorns varv. Med en hel rem blir det ju i stället "roi - roi - roi - roi" från startmotorn. Sextonventilersmotorer tål inga som helst startförsök om remmen har gått av. :-O) Jag vågar inte säga hur det är med turbo. Någon annan som vet får svara på det.
Turbomotorerna (B230FK/FT) klarar sig också!
av NilsO
#1104704
lagar skrev:blev fundersam att jag även hade spänning på minussidan,försökte kolla i chemat och kunde se att den kanske jordas via tändmodulen
Den jordas av tändmodulen, men bara i de ögonblick när det ska genereras en gnista. Så om man mäter med tändningen på (utan att köra på startmotorn) så ska man få spänning på båda sidorna.

Om man kopplar in en testlampa mellan ledningarna till tändspolen så ska den blinka när man kör på startmotorn.
av lagar
#1104796
Jag testade på minussidan och lampan blinkade,men väldigt svagt,det blev inga distingta blinkningar,är det ok eller är det fel?
För mig är detta rena mardrömmen att byta detaljer på gissningar,och ha 10 mil till närmaste reservdelsaffär.
av NilsO
#1104918
Jag menar såhär: Man lossar de två flatstiftskontakterna på tändspolen, och ansluter dem till en testlampa istället. Den ska blinka när man kör på startmotorn. Hur kraftigt den blinkar beror nog lite på vilken sorts lampa det är – impulserna är ganska korta. Men det ska vara regelbundet.

Men om testlampan blinkar (regelbundet) när man kör på startmotorn så fungerar tändmodulen och allt "före" den (dvs svänghjulsgivare och tändbox etc). Om det ändå inte finns gnista på tändstiften, så måste felet ligga antingen i tändspolen eller någonstans mellan tändspolen och tändstiften.

Då antar man också att motorn får bränsle? Det märks tydligt på lukten kring avgasröret när man gjort några startförsök.
av lagar
#1105261
Testade med provlampa,och visst blinkade den,tog lös tändkabeln från fördelaren och provade,den klarade en gnista på ca 1cm, men den som hjälpte mig sa att den var röd och att det var dåligt,men jag undrade varför en ev.dålig ström på gnistan inte räcker för att få en gnista på stiften,kom då att tänka på att tändhattarna har någon form av "dämpning" för att hindra radiostörningar. Väntar på att tändmodulen ska komma,men dom har visst skickat den idag, så kanske på Tisdag eller Onsdag får jag testa om det hjälper. Är det någon av er som känner igen problemet och vad var felet ????
av lagar
#1105738
Ny har jag panik,inget funkar, har bytt tändmodulen utan resultat,bytte tändspole utan resultat, kollade rotorn och den hade ett motstånd på ca 1000ohm, kollade på andra rotorer och fick samma motstånd,kontrollerade att rotorn snurrade. Nu har jag inga mer ideer på vad jag ska göra.Hoppas att någon kan hjälpa mig att lösa detta mysterium.
av Summum
#1105762
Hade ett liknande fel på min 740-90 att den bara la av, det var svänghjulsgivaren. Ingen gnista på stiften och ingen ström till bensinpumpen, kolla upp om du har ström till bensinpumpen.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]