Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 87vit740
#1088919
Hej

Ny på forumet. Har en 740 -87, B230F, som stått still i varmgarage i 6 år och nu inte vill starta. Säger som i bilannonser: "fungerade bra när den ställdes undan" :-)

Har monterat nytt batteri och hör att bränslepumparna går (lukar även soppa) men det verkar inte som om den får gnista. Har provat att plocka ut ett stift och gjorda -inget liv. Varvräknaren rör sig inte vid startförsök vilket skulle tyda på hallgivaren i fördelaren men jag har för mig att utan signal från den så ska inte pumpreläet dra heller? Någon som kan eller har tillgång till elschema som kan stötta? Vacklar mellan var jag ska börja. Tändmodul, hallgivare, tändspole, glapp i någon matning. Har kollat över tändkablar och jordflätor och de verkar ok.
av sicnarf
#1088937
Du sa att varvräknaren rör sej. Dina tändkablar och jordpunkterna var också ok.
Jag tror fördelaren eller tändspolen kan vara ditt problem.
Kan också vara radio/spridar relät på kylburken som aktiverar spridarna. Det finns flera 740 som har en sån.
av 87vit740
#1088993
Nej, varvräknaren rör sig inte.
Det är det som är lite motsägelsefullt. Varvräknaren går inte men bränslepumparna går och spridarna öppnar.
Enligt läken ovan ska det inte komma soppa om det inte kommer signal från hall-givaren. Men om det kommer signal borde också varvräknaren röra sig.

ska plocka fram multimetern och en medhjälpare så att jag kan köra startmotor och mäta lite ikväll
av rid54
#1089083
Vissa modeller har väl ett system där bränslepumpen går nån sekund efter "tändning till" och sedan när startmotorn är inkopplad, dvs hallsensorsignal krävs inte vid start. Men jag är osäker på om det gäller din modell...
av NilsO
#1089126
Jag vet inte om varvräknaren måste röra sig... på min bil gör den det inte när man kör på startmotorn.

Ett bra sätt att felsöka är att lossa de två flatstiftskontakterna på tändspolen och koppla in en testlampa istället. Om den blinkar när man kör på startmotorn så fungerar tändsystemet "före" tändspolen, och då ligger felet i spolen eller på högspänningssidan. Annars ligger det före tändspolen.
av 87vit740
#1089656
Ok känns som det går framåt. Fick fram multimetern ikväll och jag har matning fram till tändspolen. Provade NilsO´s tips med lampa mellan matning och slutarsidan på tändspolen - inget blink alltså något problem med tändningen före spole, fördelare och tändkablar.
Skruvade loss fördelaren med hallgivare för att lättare komma åt att mäta. Lyckades inte komma åt att mäta men däremot så vevade jag runt den för hand med tändning på och då startade bränslepumparna så någon signal ger den. Lutar alltså mer mot tändmodulen. Ska köpa en ny sådan så får vi se.
av 87vit740
#1089881
Började lugnt och metodiskt idag; var och köpte en tändmodul på biltema, passade på att mäta ordentligt på hallgivaren och konstaterade 0V-5V-0V-5V -allt gott! Strax därefter inträdde hybris och jag blev för smart för mitt eget bästa. Plockade loss kontakten från tändmodulen på vänster innerskärm, tänkte att det är lika bra att kolla så att allt lirar innan jag åbäkar mig med att skruva loss den gamla och dit den nya tändenheten. Kopplade in den nya och la den lös på luftburken. Kom på att det är nog bra att jorda ordentligt nu när den ligger lös. Fick tag på en fin kabelstump dock var den röd... Hittade inget bra ställe att jorda mot utan tänkte att det är lika bra att sätta mot jord på batteriet. På de tre stegen det tar att gå runt fronten stördes tanken och väl framme tog jag den röda kabeln och la på den röda polen - sprak! :evil:

Bilen startade inte med den nya tändenheten... Om det nu beror på att det inte var den som var felet eller att jag eldade upp något i min nya är inte helt klart men jag lutar åt det sistnämnda. :(
Användarvisningsbild
av Frrla
#1091502
kan hålla med om att deras lamdasonder och diverse elprylar såsom putsmaskiner inte vart bra. men de har blivit bättre på senare tid. handlar inte så mycket sånt där själv längre. men allt är inte skit. sitter mer än 5 år gammal tändmodul i en bil som fortfarande fungerar därifrån.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]