Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1024207
Nu är det så att jag måste byta topplockspackning, kanske måste även plana toppen, den sprutar glykol när man kör den utan lock på expansionskärlet och om jag kör med så blir det ett satans tryck(det luktar även avgaser i expansionskärlet). Så det måste bli att byta packningen.

Hur ska jag ta mig till på det lättaste sättet? vill inte direkt betala 3000 för att plana och byta packningen tyvärr....

Oljan ser okej ut, inte som oboy eller något, ser bara ut som vanlig olja.

Skulle gärna få lite tips av folket här hur jag ska ta mig till innan jag blir less och köper en moped och kör moped resten av livet..... :-(O)
#1024213
Har du tur så är ju det enda som behövs en ny topppackning och ny ventilkåpspackning, och kanske grenrörs- och insugspackningar. Det kostar ju inte jättemycket. Plus ny kylarvätska och motorolja och filter, men det måste man ju ändå byta ibland.

Bultarna kan man mäta för att avgöra om de behöver bytas. Det är ju inte alls säkert att toppen är skadad, särskilt inte om motorn inte gått varm. De ska inte heller planas i onödan – det finns specifikationer för hur skeva de får vara, och det är ganska mycket (minns inte precis på rak arm).
#1024364
har du plats runt om kan du lyfta toppen med grenrör och insug på plats om du inte nödvändigtvis vill byta dom packningarna också

glöm inte göra ordentligt rent i hålen till topplocksbultarna, gänga med tapp ända ner och blås rent med tryckluft.
#1045426
Har du en vän inom stålindustrin?
En planing bytes lätt mot en låda starköl, särskilt en fredag :wink:

Själva jobbet är lätt om man har normal mekvana och en vanlig uppsättning med verktyg.

PS: Ta reda på varför toppen blev skev. Termostaten? Temperaturgivaren? Så det inte händer igen...
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]