Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SnålePer
#783336
Hej är sugen på att byta till elfläkt, tokkör ej med bilen så jag undrar om det blir ok med en 14" biltemafläkt på 12v 5.5A? Det är deras strömsnålaste fläkt, borde väl inte behöva bytas annat för det lilla? Fästen kan jag nog knåpa ihop på något vis. Borde bli mindre slitage på vattenpumpen och motorn får det lättare? Det är en 240 -92.
Användarvisningsbild
av Frrla
#783395
Såg siffror på det där för länge sen och det gav faktiskt lite mindre bränsleförbrukning och kanske att remmarna håller lite längre. Tror inte vattenpumpen påverkas av detta.
Det lättar ju såklart trycket på motorn. Man tjänar någon hk. Populärt bland trimmare.

Kör man mycket landsväg/motorväg var det nästan ingen skillnad.. Tror det berodde på att luftflödet sköt på fläkten.

Krångligaste jag ser med bytet är att montera termostaten, som säger till fläkten när den skall starta/stänga av.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#783473
Satte dit en från Saab 9000 och givare från 900 på min 245 och det var "bulton"
Fläkten gick bara i bilköer eller då jag kört lite hårt och parkerade.
Nån hästkraft sparar man nog, och tystare blev det oxå

Kan posta kopplingsschema om intresse finns :wink:
Användarvisningsbild
av Frrla
#783523
Du får gärna posta kopplingsschema om du vill. Tänkte sätta elfläkt på min gamla 244, den dagen fläktens slirkoppling gjort sitt (typ lagom till våren kan jag tänka mig, då det är tid för ny kylare och vatten också).

när det var "bolt on" på kylaren är det mer intressangt för mig. Elen och givaren får man väll ge lite tid så det fungerar som det skall.
Skall man sätta ett järnrör som skarv på övre slangen där givaren får sitta?
Eller är det smartare att borra och löda en gänga(mutter) i den "nya" kylaren?
Eventuellt finns det kylare med uttag för givare till(som passar) senare 200 serien?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#783542
På nyare kylare finns det markerat var termostaten ska sitta, dock är det inte alla som har själva fästet.
Använde konborr för att borra upp hålet i rätt dimension, i med gummipackningen och sen i med termostaten. I övrigt inget fäste och det fungerade ypperligt.
Vad det gäller kopplinsschema så är det inget avancerat, koppla ström till fläkten via ett relä, tillslaget via termostaten (ex. jord).
Man använder ju med fördel fläkt från 940, men bygger man egna fästen kan man ju ta vad som helst så länge det får plats.
Användarvisningsbild
av Frrla
#783578
Jajamensan. Då ska jag kika närmre på detta.
Har gjort diverse reläkopplingar så det är nog inga problem :)

Lutar åt en adapter på slangen som det ser ut nu. En polare hade gjort en förut som ligger, kanske passar den med lite tur.
Men ska försöka få den på kylaren i första hand om det inte visar sig för knepigt :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#785677
metalmannen skrev:Är det tvunget att köra via relä?
Går det inte bara att direkt koppla via en strömbrytare så att man själv bestämmer när man vill ha igång fläkten?
Oavsett om du väljer att starta fläkten manuellt eller låter termostaten göra det så måste fläkten kopplas via ett relä.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]