Problem med b230f

Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Problem med b230f

Inläggav Gerling ons 09 sep 2009, 18:58

Har en volvo 240 gl-88 med b230f motorn tror det är 2,2 i den då jag har en box det står made in u.s.a. på

Problemet är att den har börjat gå väldigt illa på tomgång och när man ligger i jämn hastighet..
Om jag gasar/accelererar så går den hur fint som hellst, även om jag varvar den när man står still så svarar den direkt på gasen.

Har bytt tändstift, fördelare, rotor nu precis, går fortfarande lika illa.

går det justera tändningen? vrida på fördelaren? för jag lossade bulten men kändes som fördelaren satt fast, gick inte vrida den som det gör på b23a osv..
kan den ha kärvat? vrida den med en polygrip?

vad kan det va för fel? tomgångsmotor? påverkar den när man kör i jämn hastighet också?

tacksam för alla tänkbara tips...
Gerling
Övningskörning
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 12:14
Ort: Blekinge



Re: Problem med b230f

Inläggav Hilmer ons 09 sep 2009, 19:46

Kolla så att tomgångsmotorn är okej, kolla också så att alla vacuumslangar är hela.
Kan vara en defekt insugspackning, går att kolla läckage/tjuvluft genom att spraya startgas i området.
På LH2.2 går det att justera tändningen, men i detta fallet så är det knappast det som är felet till en orolig tomgång.
855GLT -96 // 855GLT -93
Bild
http://www.volvoturbo.net
Användarvisningsbild
Hilmer
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 06 okt 2005, 21:55
Ort: Båstad
Kör: 855GLT -96/855GLT -93

Re: Problem med b230f

Inläggav mrmad lör 12 sep 2009, 21:32

Hej på dig.

jag har exakt samma problem som du.

rekomdenderar att du läser min tråd.

mvh mats
mrmad
Övningskörning
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 20:01

Re: Problem med b230f

Inläggav Gerling mån 14 sep 2009, 15:52

tackar, tittade i din tråd..

ska testa byta tempgivaren, har en liggande ifrån en 740 som jag vet fungerar den ska väl passa?

hittar inte några direkta läckor... går som sagt väldigt dåligt på tomgång och jämn gas, men svarar som den ska på gas..

tycker dock den börjar gå sämre och sämre..
Gerling
Övningskörning
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 12:14
Ort: Blekinge

Re: Problem med b230f

Inläggav mrmad mån 14 sep 2009, 19:56

Hej

Ja, den tempgivaren passar, satte just på en på min.

Min började oxå gå lite sämre med tiden.

Mycket konstigt fel.

Hör av dig om du kommer på något.

Jag gör likadant

ha det :)

mvh mats
mrmad
Övningskörning
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 20:01

Re: Problem med b230f

Inläggav Gerling mån 14 sep 2009, 21:51

Tycker min luktade en massa bensin ifrån oljan idag när jag tittade den...
om topplockspackningen har gått borde den väl gå dåligt annars också?
Gerling
Övningskörning
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 12:14
Ort: Blekinge

Re: Problem med b230f

Inläggav mrmad mån 14 sep 2009, 23:07

hej

ok,låter inte bra.

Tycker att du skall ta ett komp-prov nu med det samma.
Hör av dig med resultat.

Mvh mats
mrmad
Övningskörning
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 20:01

Re: Problem med b230f

Inläggav Gerling ons 16 sep 2009, 20:49

Har tyvärr inte kunnat kontrollera kompet, har ingen sån..

Men har sprutat en massa startgas runt spridarna och insugningspackning osv.. ingen höjd tomgång.

ska testa byta tomgångsmotor men den ifrån 740 passar ju tyvärr inte så...

några fler tips på vad det kan va?
Gerling
Övningskörning
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 12:14
Ort: Blekinge

Re: Problem med b230f

Inläggav Sparkz ons 16 sep 2009, 21:18

Se upp med tempgivaren, det skiljer på 2.2 och 2.4. (88/89)
Bild
1. Felsökning
2. Reparation

PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!
Användarvisningsbild
Sparkz
Chefsmekaniker på Jagrullar
Chefsmekaniker på Jagrullar
 
Inlägg: 5991
Blev medlem: lör 29 maj 2004, 10:21
Ort: Vesene, VGL
Kör: 850 Turbo -94

Re: Problem med b230f

Inläggav Gerling ons 16 sep 2009, 21:39

ok tackar, den jag har ifrån en 740 hade ju 2.4 så då passar det inte?
Gerling
Övningskörning
 
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 12:14
Ort: Blekinge

Re: Problem med b230f

Inläggav mrmad tor 17 sep 2009, 12:10

Sparkz skrev:Se upp med tempgivaren, det skiljer på 2.2 och 2.4. (88/89)
Bild



hej

ja, skillnad är det helt klart.
satte i en i min 240 b230f med 2.2
Givaren kom dock från en 2.2

Vad menar du kan hända om man sätter i fel?
nyfiken.
mrmad
Övningskörning
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 20:01

Re: Problem med b230f

Inläggav mrmad tor 17 sep 2009, 12:16

Gerling skrev:Har tyvärr inte kunnat kontrollera kompet, har ingen sån..

Men har sprutat en massa startgas runt spridarna och insugningspackning osv.. ingen höjd tomgång.

ska testa byta tomgångsmotor men den ifrån 740 passar ju tyvärr inte så...

några fler tips på vad det kan va?



det var ju kanon det.

men det som oroar mig är att du sa att det luktar bensin i motoroljan.
Det kan betyda att du har "tvättat" kolvarna, det betyder i stora drag att det finns en risk att kolvringarn på någon av kolvarna har börjar ge upp.
om nu detta är fallet skulle jag skaffa mig en komptestare och kolla kompet.
om det är så att kolvringarna böjar ge upp så att du får bensin i oljan så tappar ju oljan sin smörjförmåga, motorn slits fortate och den går lättare varm, du kan även få ett ökat tryck i motorn pga den ökade vätskemängden, då kan motorn börja "blåsa" packningar.

mvh mats
mrmad
Övningskörning
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 20:01

Re: Problem med b230f

Inläggav Sparkz fre 18 sep 2009, 06:06

mrmad skrev:Vad menar du kan hända om man sätter i fel?
nyfiken.

Som du ser är givaren till 2.2 en enkel med motståndet mellan stiften, det ena är jordat.
2.4 är dubbel, ett motstånd vardera till tänd- och bränslesystem, jord via gängan.
Om du har 2.2 och sätter i en givare till 2.4 så borde det iofs fungera ändå, du använder ena motståndet. Förutsatt att det är samma tempkurva, men det tror jag det är.
Men med en 2.2-givare på 2.4-system går inte. Ingångarna på styrenheterna kopplas ihop med att motstånd och ligger och flyter utan jord.
1. Felsökning
2. Reparation

PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!
Användarvisningsbild
Sparkz
Chefsmekaniker på Jagrullar
Chefsmekaniker på Jagrullar
 
Inlägg: 5991
Blev medlem: lör 29 maj 2004, 10:21
Ort: Vesene, VGL
Kör: 850 Turbo -94

Re: Problem med b230f

Inläggav mrmad fre 18 sep 2009, 16:51

Sparkz skrev:
mrmad skrev:Vad menar du kan hända om man sätter i fel?
nyfiken.

Som du ser är givaren till 2.2 en enkel med motståndet mellan stiften, det ena är jordat.
2.4 är dubbel, ett motstånd vardera till tänd- och bränslesystem, jord via gängan.
Om du har 2.2 och sätter i en givare till 2.4 så borde det iofs fungera ändå, du använder ena motståndet. Förutsatt att det är samma tempkurva, men det tror jag det är.
Men med en 2.2-givare på 2.4-system går inte. Ingångarna på styrenheterna kopplas ihop med att motstånd och ligger och flyter utan jord.



hej

Det stämmer det du säger.

kollade upp det oxå, 2.4 passar till 2.2 men inte tvärt om.

Skillnaden är som du sa att 2.4 har en anna tempkurva dvs 2.4 har 4 templäge men 2.2 har bara 3.

jag satte i en ggivare från 2.4 och den verkar funka bra.

mvh mats
mrmad
Övningskörning
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 20:01

Re: Problem med b230f

Inläggav mrmad ons 23 sep 2009, 18:49

skulle oxå rekomendera dig att läsa min tråd på Svenska 200 klubben som heter "Volvo b230f går ojämt på tomgång"




mvh mats
mrmad
Övningskörning
 
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 aug 2009, 20:01




Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo 200, 300, 400

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster