Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jurgen_25
#318732
Tjena...! Har ett problem med en kupefläkt i en 240DL 86:a. Den går inte igång på varken 1,2,3 på reglaget samt tycker att imellanåt att de luktar bränt i kupén. Har kollat säkringen men den är hel, finns där kanske nåt relä som e kass o påverkar fläkten?

Eller är det så att den e kass o måste bytas?

Vore tacksam för alla svar o synpunkter mvh Jurgen.
av Rådlös
#318759
Nej, inget relä. Det är en ganska okomplicerad koppling. Den matas från säkring 3 och går till en strömställare, nr 76 i vänsterkanten på schemat. Där delas det upp på tre utgångar.

Bild

Det troliga är väl strömställaren som har brunnit eller är på väg att brinna. Byt ut den till att börja med.
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
#318763
Tjena och tack...! Okej ja för det luktar bränt typ lite "svetslukt" om du förstår?! >Får ja fråga: Var exakt sitter strömställaren? Jag är inte så duktig på elscheman för att vara ärlig.
av Rådlös
#318791
Om du menar var den sitter i verkligheten, så är strömställaren det samma som omkopplaren. Alltså nummer 5 på den här panelen:

Bild

Om du menar på scemat, så är det den fyrkantiga röda rutan med tre kablar ut, märkt med nr 76, till fläkten, som ser ut ungefär som just en fläkt. Nr 75. Allt detta är till vänster på schemat, ungefär mitt i höjdleden på bilden. Den långa röda fyrkantiga på högra kanten i bilden är säkringshållaren, eller säkringspanelen, om man vill kalla det så. Och om du går baklänges från fläkten och strömställaren och följer den kabeln, så ser du att du hamnar på säkring nr 3. Matning in till säkringarna ligger på den vänstra sidan, och ut på den högra. Så är det i verkligheten också när du ser panelen framför dig.
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
#320339
Okej jag tackar o bockar för att ni tog er tid o hjälpa mig, ja tror osså fläkten e kass, får se om ja har "tålamod" till småpillet, men där e ju guide så de hjälper ju en del.....! Ja återkommer om hur det gick och om ja själv meka med fläkbytet...! Tack än en gång.

problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]