Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pevalge
#241039
Hej har en 240 GL -88 med en b230f som det har börjat läcka olja från baksidan toppen
Det kommer från kamaxeln det är helt öppet så man känner axeln snura ska det inte va nån packning eller nå "lock" där
Nån som vet ?
Tacksam för svar
#241088
Den är bara inpressad som en packbox. Det är ju lite trångt där bakom, men en kofot och en träbit borde fixa det.

Först och främst flamskyddet, en liten plastbit med massa hål i som sitter i slangen som kommer upp genom insuget mellan trean och fyran. Kolla den lilla slangen och stick in en ståltråd eller nåt i nipplarna den sitter på. Blås ner i oljefällan (den svarta burken under insuget) så märker du om den är tät. Kom ihåg att ta bort oljelocket om du använder tryckluft så trycket kommer ut nånstans, annars går det bra att sätta på en slangstump och blåsa med munnen.
av rd350
#546640
Locket sitter där fördelaren sitter när denna är "bakmonterad", det är som nämts kofot som gäller vid montering såvida man inte vill använda fingrarna som bräckjärn! (använd givetvis kofoten med omdömme) För övrigt är kofoten ett mycket undervärderat verktyg!
#547107
pevalge skrev:Hej har en 240 GL -88 med en b230f som det har börjat läcka olja från baksidan toppen
Det kommer från kamaxeln det är helt öppet så man känner axeln snura ska det inte va nån packning eller nå "lock" där
Nån som vet ?
Tacksam för svar
samma sak som på min, jag köpte ny packning på volvo davidsson för 40 kr å bytte ut den gamla. läcker ingen olja nu
#548203
tobberebel skrev:
pevalge skrev:Hej har en 240 GL -88 med en b230f som det har börjat läcka olja från baksidan toppen
Det kommer från kamaxeln det är helt öppet så man känner axeln snura ska det inte va nån packning eller nå "lock" där
Nån som vet ?
Tacksam för svar
samma sak som på min, jag köpte ny packning på volvo davidsson för 40 kr å bytte ut den gamla. läcker ingen olja nu
Köpte ny packning?

Det är väl ett plast lock?
Innanför sitter det väl en packbox??

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]