Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#139524
Hej jag har en 240 83a B21A 4-växl manuell.
Enligt instruktionsboken skall bilen köras på 96 oktanig bensin. När jag har tankat har jag antingen tankat 96 eller 95+ blyersättning. Nu till saken, jag har hört att det går lika bra med vanlig BF95 utan blyersättning. Hur är det med detta? Kan jag tanka bara BF95 utan fara eller är det risk att motorn inte får tillräcklig smörjning?
av anp
#139536
B19-->
kan köras på BF95 utan blyersättning.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#139546
anp skrev:B19-->
kan köras på BF95 utan blyersättning.
Ok är det som du testat själv då, eller har hört talas om. Vilket bränsle skall den ha enligt instruktionerna?

Jag tvivlar inte heller på att det går att köra på BF95, men frågan är om det är bra för motorn, slits den snabbare eller högre bränsleförbrukning osv.
av Rådlös
#139550
Det finns ett resonemang i sammanhanget. Det säger så här: Eftersom det är en aluminiumtop, så krävs det under alla förhållanden inpressade stålinsatser för ventilsätena. Dom insatserna är av så hög kvalitet att man kan köra utan blyersättning.
Ett annat resonemang säger följande: Öka inblandningen till 10 - 15 % etanol i vanlig Bf 95. Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. På så vis minimerar du risken för förslitning av ventilsätena. Och om man studerar innehållet i en flaska med blyersättning, så ser man att det innehåller till största delen just etanol. Och etanol har dessutom högre oktantal än bensin.
Detta är sådant som jag både vet och har läst. Min bil är -92 så jag behöver inte experimentera. Men om du vill pröva med låginblandad etanol så gå i små steg så länge bilen går bra. Den går inte sönder av etanol.
av anp
#139598
Tomas88 skrev:
anp skrev:B19-->
kan köras på BF95 utan blyersättning.
Ok är det som du testat själv då, eller har hört talas om. Vilket bränsle skall den ha enligt instruktionerna?

Jag tvivlar inte heller på att det går att köra på BF95, men frågan är om det är bra för motorn, slits den snabbare eller högre bränsleförbrukning osv.
Motorn är gjord för att köras på blyfritt bränsle. Med vanlig körning, tvivlar jag på att du märker sådan skillnad att du kan motivera körning på 98 eller v-power ex,vis.

BF95 fungerar ypperligt till en vanlig motor som brukas i vanlig trafik.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#139742
Men om motorn är gjord för att köras på BF95 varför står det inte det i instruktionsboken då?
av anp
#139744
Blyfri bensin ( BF95 ) fanns väl inte ens då motorn tillverkades?
Men konstruktinen ( som Rådlös beskriver ) tillåter körning på blyfri bensin.

Usa-marknaden kanske också påverkade konstruerandet av B21 motorn, då de ofta har har haft tuffare avgaskrav än Sverige.
Hade inte Volvo katalysator där redan på -70 talet?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#139823
Då ska jag testa köra på 95 i stället.
Tack för svaren.
av Udenius
#139987
Bly eller inte bly är väl inte frågan i sammanhanget. All bensin som säljs i Sverige idag är fri från bly oavsett oktantal. (dvs. blyersättning skall användas för alla oktantal för de motorer som kräver det) Iblandningen av etanol i dagens bensin är så pass hög så det borde inte behövas någon efterpaltning egentligen, även om det säkert sänker milkostnaden något. Jag vill dock påstå att min volvo med B230A går sämre på 95 oktan än det föreskrivna 98 oktan (ryckig gång, lättare för misständningar etc.), extra stor skillnad märks när jag drar husvagn.

Kanske kan det beror på att min kärra är gammal och sliten i maskinen men skillnad gör det ...

// Andreas
Användarvisningsbild
av Hilmer
#140123
Det är ju väldigt inviduellt, en del kan säkert påvisa att bilar går sämre men lika många kan säga motsatsen.
Kan dra mitt strå till stacken:
Tantens 244GL -84 med B23A + AW71 (4-stegs automat) ligger exakt på litern milen oavsett om vi kör på 95 eller 98, så varför då tanka den dyrare 98!? Men så är den välservad genom åren också, något som få kan skryta med ;)

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]