- ons 22 aug 2007, 05:53
#126289
Det är inte så svårt.
Men oavsett vilket alternativ du funderar på, så får du byta mellanaxeln på kardan oxå, då både M46 och M47 är längre än M45.
Nu minns jag inte hur det var, för det var länge sen ajg gjorde samma operation på en 240, men eventuellt får du byta växellådsbalken oxå.
Att kolla: Passar kopplingen mellan lådorna, annars får du byta den med.
Att göra vid montering av M46: Dra en massa el med ett relä för att få till så overdrive funkar, samt indikerar att den är aktiverad i mätarhuset. Jag höll på typ 5 timmar för denna operation i en 240, och då tog jag det lugnt och var ensam utan växellådslyft.
Relä för overdrive brukar sitta på ena stödbenet för mittkonsollen, i höjd med värmereglage ungefär. Att koppla in sig i mätarhuset är lätt. Det ska in en kabel på rätt plats i en kontakt bara.
Nu har jag dessvärre inget komplett elschema att lägga upp på detta, för jag memorerade hur allt astt när jag rev donatorbilen.
Sen när M46 är monterad (om du väljer den), så ska man egentligen göra en regbesiktning, då overdrive syns som manuell/tillsats i regbeviset. Men jag gjorde aldrig detta, och det var aldrig nån som sa nått om det heller.
Mvh/ Adde
Länkar till addes hemsida som inte fungerar? Byt ut
http://www.adde.dk/ i länken mot
http://www.jagrullar.se/forum/images/faq/ så bör ni komma åt det ni söker. Pm'a även mig eller annan moderator så vi kan gå in och laga länken /Brainy