Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#126190
Hej jag har en Volvo 240 årsmodell 83 B21A motor. Bilen har bara fyra växlar, vilket jag tycker är lite jobbigt eftersom jag kör mycket landsväg. Nu undrar jag om det är svårt att byta växlellåda till en 5-växlad eller 4+ OD. Eller vad tror ni en verkstad skulle ta för att göra jobbet om man fixade lådan själv. Bensinförbrukningen borde väl bli lite mindre med en femte växel.
av Addekarlsson
#126289
Det är inte så svårt.
Men oavsett vilket alternativ du funderar på, så får du byta mellanaxeln på kardan oxå, då både M46 och M47 är längre än M45.
Nu minns jag inte hur det var, för det var länge sen ajg gjorde samma operation på en 240, men eventuellt får du byta växellådsbalken oxå.

Att kolla: Passar kopplingen mellan lådorna, annars får du byta den med.

Att göra vid montering av M46: Dra en massa el med ett relä för att få till så overdrive funkar, samt indikerar att den är aktiverad i mätarhuset. Jag höll på typ 5 timmar för denna operation i en 240, och då tog jag det lugnt och var ensam utan växellådslyft.

Relä för overdrive brukar sitta på ena stödbenet för mittkonsollen, i höjd med värmereglage ungefär. Att koppla in sig i mätarhuset är lätt. Det ska in en kabel på rätt plats i en kontakt bara.

Nu har jag dessvärre inget komplett elschema att lägga upp på detta, för jag memorerade hur allt astt när jag rev donatorbilen.

Sen när M46 är monterad (om du väljer den), så ska man egentligen göra en regbesiktning, då overdrive syns som manuell/tillsats i regbeviset. Men jag gjorde aldrig detta, och det var aldrig nån som sa nått om det heller.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Tomas88
#128000
Tack för infon Adde. Nu får jag se hur jag gör. Om man ska byta verkar ju M47 att föredra då man slipper krångla med elen, eller?
Om det är någon annan som bytt växellåda i en 240 får ni gärna skriva om vad man skall tänka på.
av Arne
#128104
Då du byter till M47 så ska du ha ca. 8 mm chims mellan växellådsbalken och karossen. Lämpligt material kan vara aluminium.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#128185
M46 må vara lite mer omständig att montera och koppla men bra mycket lättare att hitta. M47 med hastighetsmätarwireuttag (låångt ord) fanns enbart 83-85 och det gör det inte lätt att hitta en vettig utan vinande etta/femma och med få mil.

Lite tips på hur bytet går till finner du under "Garagebilder" på http://www.volvoturbo.net

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]