PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det beror ju helt i vilket skick motorn och bilen är i. Betänk att ditt projekt kan vara bortåt 50 år gammalt. Men om det är en välhållen motor och bilen är bra för övrigt, så räkna med 1 liter per mil, ungefär. Kanske något mer under än över. Men det är mycket som spelar roll i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av olindh
Ok, tack för infon. Då är det knappt att skatten man slipper betala täcker den ökade bränslekostnaden. Jag tycker ändå att det är en fin bil så det kanske ändå är värt det.
av LarsBd
Förbrukningen beror till stor del på föraren men från 0,8l/mil och uppåt, en överväxel sänker förbrukningen och är nästan ett måste vid landsvägskörning dvs över 80km/h.
körde B18A från en vovlo valp i min 144 a-traktor, kom från ett militärlager och hade gått ca 2500 mil, enkel strombergare.

Den gick under litern milen, körde med enkel växellåda och i normala hastigheter :mrgreen: . MEN jag hade någon konstig bakaxel eller om det var växellådan, för den toppade ca 100 och då fick jag varva som satan.

Försök hitta en sån motor, eller renovera själv ;)

Se om du kan få tag på en sprängkåpa från en 240 -75, -76, för vissa av dem hade b20 med m45 växellåda. Med den sprängkåpan kan du få dit en m46 ( od-låda ) på din b18/20, och då får du ner varvet avsevärt och kan åka riktigt snålt ;)
Svårlösta vibrationer

Resonansfrekvensen ändras ju oavsett vad som […]

Lövets XC70 -05 - fälgbyte

Snyggt! Jag lägger gärna pengar på[…]

Främre avgasrör

Katalysator (svensksåld bilar) blev till&ari[…]

Lättast är väl att mäta gä[…]