PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Aspegren
#370639
Tjena. Är ny på forumet och är i behov att få svar på en fråga jag har: Är det "samma" golvmatta i en amazon sedan som i en combi?
Håller på att renovera upp en amazon combi -67a och är utan golvmatta, och är i behov av en.
Är det någon som vet detta så är jag vänlig mot svar! :)


MvH Einar A
Användarvisningsbild
av Irokee
#1172978
Tänkte slå liv i en gammal tråd.... t.o.m mycket gammal ;-}
Fick tips om några "skogsvrak" och var och kollade i helgen. En 131341 S färgkod 46 och en 13136 VF färgkod 91. Den ena hade en någorlunda färsk golvmatta som jag tänkte köpa loss. Frågan är vad man kan behandla en sådan gummimatta med så att den får lite "liv" igen, och inte faller isär i beståndsdelar... ?
Läste någonstans om rapsolja... ? Glycerol ?

mvh
Micke K
av LarsBd
#1173008
Glycerin/glycerol eller en ren mineralolja med så få tillsatser som möjligt ska visst vara bra. Det tar dock tid för oljan att tränga in i gummit på en gammal matta. Jag hade under en tid lite hydraulolja utspilld på en bit kupematta, den biten blev mättad med olja och för mjuk. Eftersom det var av misstag och utan uppsikt blev det för mycket olja i den så det ska ske kontrollerat och under uppsikt. En tid rör sig i det här fallet om månad/månader. Med veckotillsyn kunde det nog ha avbrutits i tid.
av Rådlös
#1173053
Det här med glycerin stämmer säkert, så jag skall inte säga emot det.
Men jag har en annan erfarenhet att nämna. I min båt hade jag en formklippt matta på durken. Mattan var av en typ heltäckningsmatta med en skumgummibaksida. Skumgummit hade börjat torka och falla sönder som sand, ungefär. Det var som ett ständigt sandlager i båten. Jag köpte då en färg som heter Plastidip: https://plastidip.se/ och målade på baksidan av mattan.
Färgen är i sig själv är lite gummiaktig och fastnar på många olika material, t.ex betong, PVC-plast, gummi, metaller, trä, textil etc. etc.
Jag lyckades i alla fall förlänga livet på min durkmatta ett antal år. Nu antar jag att Irokee vill "regummera" den synliga sidan av gummimattorna. Om man bara hittar rätt kulör på Plastidip så tror jag att man har kommit en bit på väg. Annars kan man ju "rikta in sig" på att förstärka baksidan med t.ex Plastidip.

Lite överkurs: Varför heter den Plastidip? Första gången jag stötte på Plastidip bör ha varit tidigt 80-tal. Då salufördes färgen för att måla skaften på handverktyg. Man doppade t.ex tänger i färgen, som såldes i höga smala burkar, som en ölburk ungefär. Av vanliga billiga verktyg fick man verktyg som såg ut som värsta högprisverktygen med plast-/gummiisolerade handtag. Men det visade sig att färgen fungerade även på flera andra applikationer. Och jag hade det som sagt på en durkmatta.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1182133
Tänkte bara följa upp tråden...
Jag gjorde som Rådlös sa... beställde en burk svart Plastidip (ca 625 ml) och målade hela mattan tills det var slut. Målade minst 4 lager där man har fötterna. Blev nästan som ny, svart å fin. Har bara kört några veckor så vi får se hur det håller. PlastiDip är ju egentligen en gummifärg som ska kunna "skalas" av så vi får se hur den sitter..
Resultatet nedan:
Bilagor
golvmatta.jpg
golvmatta.jpg (784.88 KiB) Visad 1538 gånger
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]