PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av CheapSheep
#196142
Hej!

På min brors Duett -68 fick vi en anmärkning (tvåa) hos våra vänner på bilprovningen, nämligen
"Styrning, kärv (ingen återgång)."
Då kommer vi till frågan, ska den ens ha återgång?
Vad ska man göra åt det i så fall?
av Hemulen
#196146
Hej. Ska ha återgång. Hjulen ska räta ut sig själv efter du har svängt och gasar på. Du kan ju prova att ta en spruta och fylla med fett och injicera lederna,lyfta lite på gummit.Smörja hjälpstyrarmen.Kolla om det finns oljai styrsnäckan.Hjälper inte det får du lossa lite på justerskruven på snäckan återspänna och prova, får inte bli glapp i mittläget.Har du smörjnipplar t.ex om du har spindelsbultsystem så tryck i fett med fettspruta. :D
av CheapSheep
#196151
Hemulen skrev:Hej. Ska ha återgång. Hjulen ska räta ut sig själv efter du har svängt och gasar på. Du kan ju prova att ta en spruta och fylla med fett och injicera lederna,lyfta lite på gummit.Smörja hjälpstyrarmen.Kolla om det finns oljai styrsnäckan.Hjälper inte det får du lossa lite på justerskruven på snäckan återspänna och prova, får inte bli glapp i mittläget.Har du smörjnipplar t.ex om du har spindelsbultsystem så tryck i fett med fettspruta. :D
Kan det inte vara att snäckan har slitits och glappet behöver justeras in så mycket att det kärvar?
av Hemulen
#196169
Hej.Tycker inte det skulle kärva om det är glapp.Man ska ju inte ha glapp i mittläget med hjulen rakt fram,har du det justera,prova om den rätar sig.Om framvagnsinställningen är felaktig kan man också få problem med att den inte rätar sig efter sväng.Du kan ju hissa upp bilen fram,ta en sprayburk med tunn olja typ 5-56 och spraya på lederna och se om det blir bättring.Går den lätt efter sprajning så är det ju en led som kärvar."Man kan till nöds spraja en bil genom besiktningen",en kortsiktig lösning,har gjort så själv på en fransk bil. :lol:
Bakfjädrar.

Det där hade inte jag stressat upp mig ö[…]

Odb/felkådsläsare...

iCarsoft CR Max skall det stå...

Jag kollade lyktorna bak och de såg bra ut a[…]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon hä[…]