PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av OddJ
#1576787
Hej på er
Hjälper barnbarnet med hans EPA som han renoverar.
Och när vi kollade utväxlingen från motor till bakhjul så blev den för hög.
Nån har förmodligen satt i en bakaxel med för hög utväxling.
Det sitter en Spicer typ M27 i EPAn.
Vi har uppnatt bakaxeln och det är 4.56 Ratio (41×9 tänder).
Men vi borde ha minst 5 i utväxling eftersom växellådan är 1.99 (2an växel).
Nu till frågan:-)
Vad är lättast/billigast att göra för att byta till en annan utväxling?
Köpa en begagnad, byte med nån som vill ha högre utväxling eller byta fugghjulen?

NVH
Odd
#1576827
På en "äkta" EPA med en spärrad 4-växlad låda sattes det ibland en bakaxel från Ford Transit (på 70-talet). Vet inte utväxling en på den. Duetter hade ofta 4:56, men det har funnits 4:88 också (televerket). Då var utväxling en 10:1. 10 motorvarv = 1 bakaxelvarv.
#1576835
Nu får man leta i det bakre arkivet är väl mer än 50 år sen man höll på med sånt här. Reglerna är väl att bakaxeln är ofjädrad och skall röra sig max 1 varv på 10 varv på motorn med 4.56 blir det tyvärr ca 9 till 1. Lösningen då var att ta en axel från en gammall duett ( med b16 före 62???)som hade 5.10 i bakaxeln eller dubbla växellådor. 5.10 var även ganska vanligt i rallysamanhang till pv och amazon. Kan nog tyvärr vara svårt att hitta.
av LarsBd
#1577401
Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den här gången.
Det finns en växellåda benämnd M45 WR som satt i 240 84 i kombination med B21A och en hög bakaxelutväxling 3,15-1, den lådan har en utväxling på något över 2-1 på 2:an vilket borde passa perfekt om man hittar någon till salu.

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]

Gå in i vida och leta rätt på sig[…]

Service Renault Scenic 2003

Var och pratade med kompisen som har bilverksad om[…]