PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Hellahh2000
#1560332
Hej,
Min dotter har nyss köpt en A-traktor för ca en månad sen, å nu helt plötsligt efter att ha stått en vecka så funkar den inte. Hon var bortrest från lörd-torsdagen å lördagen skulle hon ge sig ut med A-traktorn och den startar inte.

Vi satt i batteriladdaren då vi trodde de va det som var felet men ikke. Bilen startade å sen stängde hon av den å tänkte sig inte för utan bara stängde av den. Sen dess startar den inte alls.

Hur är de om jag måste gå in i själva boxen för att byta tändspole!? Måste man regbesikta om den!? Kan de va nå annat som jäklas!? Luftfilter är nyss bytt, men bilen får inga gnistor, så därför funderar vi på om de kan va tändspolen som e trasigt. Men känns ju märkligt att man måste registrerings besikta om bilen för att byta tändspole.
Kan de vara vevaxelgivaren som felar!? Jag känner att detta är lixom inte min grej eg😅 fruntimmer å allt. Men känner att jag behöver all hjälp i världen att få till dotterns ögonsten. Då jag får panik känner jag att jag inte kan allt som rinnande vatten. Men någonstans måste man börja känner jag, å nu blir de ju så att man får dra fram å börja fixa 👍


//Hellahh2000
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560354
Är där tillräckligt med ström i batteriet? Orkar startmotorn dra runt motorn? Sitter batterikablarna ordentligt fast och är rena och infettade? Börja med att mäta batteriet (på polerna, inte på kablarna. Minst 12,5V bör det vara annars får du ladda det. Beroende på vad för laddare du har upp till 2 dygn. Där ska vara "bra snurr" på startmotorn. När du sedan försöker starta så mät spänningen på batteriet samtidigt, det får inte gå under 11V. Om motorn startar ska du ha omkring 14V på batteriet. Hur gammalt är batteriet? Kan inte bilen stå en vecka utan att starta kan felet vara själva batteriet, eller dålig kontakt i kabelskorna.
#1560528
lennarte skrev: tis 07 nov 2023, 06:49 Är där tillräckligt med ström i batteriet? Orkar startmotorn dra runt motorn? Sitter batterikablarna ordentligt fast och är rena och infettade? Börja med att mäta batteriet (på polerna, inte på kablarna. Minst 12,5V bör det vara annars får du ladda det. Beroende på vad för laddare du har upp till 2 dygn. Där ska vara "bra snurr" på startmotorn. När du sedan försöker starta så mät spänningen på batteriet samtidigt, det får inte gå under 11V. Om motorn startar ska du ha omkring 14V på batteriet. Hur gammalt är batteriet? Kan inte bilen stå en vecka utan att starta kan felet vara själva batteriet, eller dålig kontakt i kabelskorna.

Batteriet är det inte, det har vi testat. Vi har laddat med en startbooster, och de funkade inte. 😔
Har även haft batteriet på laddning i mer än ett dygn.

Vi blev så paff när den inte startade i lördags, men tänkte att laddning kanske behövde då jag inte vet hur mkt bilen laddas upp av att man enbart kör 30km i timmen dag ut och dag in.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560621
Hellahh2000 skrev:Vi blev så paff när den inte startade i lördags, men tänkte att laddning kanske behövde då jag inte vet hur mkt bilen laddas upp av att man enbart kör 30km i timmen dag ut och dag in.
En växelströms generator ger bra med ström redan på tomgång. Men det beror ju på hur mycket utrustning som används, och vilket motorvarv det är vid 30 km/tim. Slutsteg till stereon med bra drag i tar ordentligt med ström.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560623
Vet ej hur det funkar med dessa regler boxar, "på min tid" var det "bara" utväxling 10-1 mellan motor och hjul som gällde.
Kommer du åt att mäta på både 1 och 15 på tåndspolen?
#1560754
Nej vi kommer inte åt tändspolen utan att öppna h-reg lådan🫣😔 helt sjukt eg att de sitter där för tändspolar ska ju bytas med jämna mellanrum då de går sönder. Men då måste man regbesikta om fanskapet varje gång då man måste förstöra plomberingen. De va avskavt på många ställen på vevaxelgivarkabeln så vi ska testa byta den i morgon. Men ska även prova ladda battriet igen då den låg nere på 12v igen bara genom att stå. Blir lixom inte klok på dessa bilar😅 önskar man kunde mer om bilar och ibland önskade man gick fordons istället för barn och fritid. Alla tjejer borde gå de istället så vi kan fixa våra egna bilar🤣
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560792
Hellahh2000 skrev:Nej vi kommer inte åt tändspolen utan att öppna h-reg lådan🫣 helt sjukt eg att de sitter där för tändspolar ska ju bytas med jämna mellanrum då de går sönder.
Dom går väldigt sällan sönder, tror inte jag bytt någon på egen bil sedan jag köpte min första bil 1972. Alla har varit begagnade och rullat mellan 11000 och 38000 mil vid köp. Sista bilan (745-an) har idag rullat mer än 50000 mil.
#1560871
Testade byta givaren men inget resultat alls. Har även laddat batterier och inget som hjälper. Nu är sista utvägen en tändspole el kolla hur den e jordad om de har släppt. Sen har vi typ 0 koll på va de kan va. Hon bytte ju ratt för 4 veckor sen, kan väl inte va de!?🤯
#1560873
Känns mest dom gissningar kolla om båda spolarna drar i "bränslereälet" innanför säkringarna

Ett klick när nyckel sätts i läge 2 och ett klick till när startmotorn snurrar.

Annars har ju 940 tändsteg på vänster innerskärm och radiorelä på expansionstanken. . Kolla Youtube efter en felsökningsvideo på 940 som inte startar. Tändspole går väldigt sällan sönder

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]