PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av jontemalmö
#1540888
Tror det är en Stromberg 175 som sitter på min bil. Har startat den ett par ggr och det har gått bra, nu efter att ha skrapat bort den gamla packningen mellan luftburken och förgasaren (och dammsugit/torkat lite där), så flödar förgasaren soppa ut ur ett av hålen (hålet till höger mellan skruvhålen om man tittar därifrån luftburken skulle suttit). Det är även första gången jag rört choken.

Nått fel inne i förgasaren? Nått som hängt sig? Har som sagt haft igång motorn 4-5 ggr innan och upp till arbetstemp utan problem när jag bytte vattenpump och termostat.

Vad är hålet till för, ska det komma bensin? Det rinner ut när motorn går... Om man hade haft luftburken monterad så är där ett hål i plasten och i packningen på samma ställe. Se bild, där jag håller fingret.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1540923
Det är en SU HIF (tror jag den heter). Satt på B20A -74 till -76. Volvo alternerade mellan Stromberg och SU dom sista åren (sport modellerna hade alltid SU) så B20 (även B21) kunde ha vilket som.
Om det flödar bensin (oavsett var ifrån det kommer) så är det nålventilen som inte tätar. (eller flottören som är kass)
Det viktigaste med dessa förgasare är att det ska vara olja i dämpcylindern (gäller både Stromberg och SU), annars funkar dom inte bra.

Lite onödigt vetande....
Vet att B20B hade dubbla Stromberg på export modeller, min svåger hade en 140 med dessa förgasare. Import från England. Annars var det Saab 99 GLs man mest var i kontakt med som hade dubbla Stromberg. Sedan fanns det ju även volvo 140 GL och Saab 99 EMS. Dom hade ju elektronisk bränsle insprutning (D-Jetronic), Det var "high tec" då. Men ersattes av ett gammalt mekaniskt insprutningssystem från Mercedes flygmotorer från 30-talet (K-jetronic) som Mercedes bilar (300 och 600) och Peugot 403/404 använde på -50 och -60 talet tills elektroniken "kom ikapp" med L -Jetronic, LE-jetronic och det vi som kör 740 känner igen som LH-Jetronic......
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av jontemalmö
#1540924
Coolt med dubbla, hittade någon bild med den uppsättningen när jag försökte Googla lite.

Trist att det börjat rinna bara, funkade bra innan när jag fick hem bilen. Men då hade jag inte rört choken och hade filtret på. Vad är alla dessa hål (förutom de fyra bulthålen) som är på min? De går ju in i filterhuset och min nya packning från CVR har samma hålbild. https://classicvolvorestoration.se/p/pa ... luftfilter
av Amarace
#1540928
Sommsagt så har du problem med flottör/flottörventil då bränsle kommer ur evakueringskanalen.
Övriga hål är b.la luftkanaler för trotteln och tomgångskompensering (då sitter en magnetventil).

Lennarte, K-jetronic var ett nyutvecklat mekaniskt insprutningssystem, fanns från ~73 och in på 90-talet på en del bilar. Det du tänker på är nog det gamla mekaniska Kugelfischer.
av jontemalmö
#1540997
Fick nog rätt på det efter er hjälp! Kanske inte rätt sätt, men sprayade in lite WD40 i alla hål på förgasarens framsida (tänkte att ngt som klibbat ihop lossnar, rök lite när jag startade). La ett kärl under förgasaren så att soppa inte rann ner på avgasröret (väntade tills bilen var kall), startade och lät det rinna medan jag skruvade ställskruven innåt (fetare?). Då slutade den flöda och motorn gick bättre på jämnare varv, dessutom ett lägre varv och rusade inte. Sen har jag låtit den svalna medan jag fixat med annat och startat fem gånger och låtit den komma upp i värme ett par ggr. Inget som rinner! Bara hoppas att man vågar lita på det, inte kul om det händer när man kör och med filtret på... :-/

Bytte olja också (filter, ny plugg&packning samt Valvoline kvalitets-mineral som AD-bildelar rekommenderade) samt lossade alla slangar och grejor från motorn och vakuum. Insåg att jag läste någonstans (här?) att högt vevhustryck kan höja trycket i den mekaniska bensinpumpen, så att fuggen får för mycket soppa för snabbt och den flödar. Vet inte om det stämmer, men kan ju inte skada att göra lite rent. När jag lossade slangen till bromsservot kort efter att motorn varit igång så rök det faktiskt lite ur den. Märkligt? :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1541011
Amarace skrev:Lennarte, K-jetronic var ett nyutvecklat mekaniskt insprutningssystem, fanns från ~73 och in på 90-talet på en del bilar. Det du tänker på är nog det gamla mekaniska Kugelfischer.
Precis, men som alla nyare elektroniska system stammar från D-Jetronic från mitten på 60-talet så stammar det mekaniska K-Jetronic från det system som Bosch utvecklade till Mercedes tävlingsbilar i början på 50-talet. Som i sin tur stammade från sena 30-talets flygmotorer. Så här står det bl.a "på nätet. Även om man inte ska lita fullt ut på Wikipedia
Den första massproducerade personbilen med elektronisk bränsleinsprutning var Volkswagen 1600 av 1968 års modell. Mekanisk bränsleinsprutning hade då förekommit på Mercedes-Benz sedan 1954 (300SL) och på Peugeot sedan 1963. Utvecklingen leddes av Bosch på trettiotalet, och systemet användes på stridsflygplanet Messerschmitt Bf 109 under andra världskriget.
av Amarace
#1541037
Lennarte, nja, det finns i princip ingen likhet alls mellan Kugelfisher och K-jetronic. Kugelfischer är verkligen mekaniskt, som en dieselpump ungefär, som drivs av motorn. K-jetronic arbetar med att ge bränsle till spridarna hela tiden med konstant tryck och mängden styrs via en luftvåg som påverkar bränslesliden i luft/bränslemängdmätaren. Självklart kan man hitta lite som kan vara liknande, men det kan du ju från andra system också lika gärna. Kugelfischer var ju inte ens Bosch från början :)

Helt olika system alltså som dessutom fanns samtidigt ett tag.

Vad gäller elektroniska system så kom ju L-jet nästan samtidigt K-jet, mer som en utveckling av D-jet, och fanns alltså samtidigt som K-jet, b.la Opel körde ju med det. (Sen gick det ju snabbt med utvecklingen till Le, Motronic, LH o.s.v.)

Det jag reagerade på var ju att du skrev att D-jetronic ersattes av ett gammalt system från 30-talet, vilket alltså är helt fel.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]