PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av nisse2
#1515887
Underkänt på besikt, CO 5,5 på min -79 B21. Lyckats inte justera denna förgasare. Undrar om någon vet om en förgasare från en 244 -81 B23 skulle fungera? Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1515896
Innan du börjar skruva ska du kolla att chocken inte "ligger på", luftfilter, vevhusventilationen, status på olja och filter byte, olje nivå i förgasaren, status på tändstift och brytare, tänddinställning. Detta är sådant som kan höja CO halten om det inte är i bra skick. Det är ganska enkelt att justera munstycket på dessa förgasare, men det kräver specialverktyg. Det vore synd att ändra i förgasaren och sedan när du gjort service märker att motorn går sämre. B23 förgasare (gult lock) är ju för en större motor och (borde ha) har större munstycke, men det är ju justerbart det också så det borde funka. Bara du kan justera det.
av nisse2
#1515903
Okey tack för tips, det jag då inte gjort är tändning, vevhusventilationen, oljebyte. Jag har justering under förgasaren som går ändra för hand, men fastän jag skruvar denna i botten så ändrar det inte alls motorns gång? denna förgasare är ett ihop plock från troligen en B20 så kanske inte munstycke nål passar ihop?
20220917_113942.jpg
20220917_113942.jpg (169.58 KiB) Visad 3373 gånger
förgasare1.jpg
förgasare1.jpg (233.66 KiB) Visad 3373 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1515928
Den typen av justering satt på dom sista årsmodellerna av B18 motorer (till 1968 års modell) så hela förgasaren är nog så gammal. Köp en förgasare som passar till din motor. Det kan skija ganska mycket mellan modellerna. T.ex sitter tomgångsjusteringen i insugningsröret på en del modeller och även en elkontakt för att stanna motorn. Har inte koll på vilken förgasare som satt på din bil från början
av Chris72
#1515935
Exakt den typ av justering i botten har jag på förgasaren på min Saab 99a från -76, tror det var sista året som Zenith-Stromberg hade den typen av justering. På senare justerar man själva nålen med specialverktyg genom hålet för dämpkolven (där man fyller på oljan) så var det på en 245a med B21A -83a som jag haft.

Min Saab hade jag något svårt att få ner CO halten på, då lämnade jag in förgasaren på renovering, var tydligen slitna bussningar till spjällaxeln som ställde till det. Efter det låg CO halten på 1.5%.

//Chris
av nisse2
#1515986
Oj jäklar, är den så gammal förgasaren! Har just köpt en reservdels bil -81 244 B23 som jag skall kolla om den går flytta över förgasaren och ställa den snålt, då gäller det bara hitta detta specialverktyg. Tack för alla tips. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1515991
Du bör ta från en B21 motor. Kolla först så att insugningsröret är samma, det skiljer en del mellan modellerna
Volvo 960 dricker mycket

Kolla insugspackningen då tomgången &a[…]

Jag har åkt några resor och använ[…]

Jag fick på navet relativt lätt med ett[…]

Uppmever ett mslande, morrande ljud som börja[…]