PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1468444
Det justerar du på vajern vid kopplingsarmen. Hoppas du synade kopplingsarmen noga för dom brukar vilja spricka och/eller "ge med sig" med åren så kopplingen inte frikopplar riktigt Och justeringen räcker då inte till. Det ska sitta en dragfjäder i kopplingsarmen, mellan den och ett hål i järnet som är fäste till främre avgasrör på andra sidan växellådan den brukar saknas och då är pedalerna inte lika höga och det är svårt att "känna" om "spelet" är rätt (en eller någon cm vid pedalen
av anteb
#1468496
lennarte skrev: sön 10 okt 2021, 15:56 Det justerar du på vajern vid kopplingsarmen. Hoppas du synade kopplingsarmen noga för dom brukar vilja spricka och/eller "ge med sig" med åren så kopplingen inte frikopplar riktigt Och justeringen räcker då inte till. Det ska sitta en dragfjäder i kopplingsarmen, mellan den och ett hål i järnet som är fäste till främre avgasrör på andra sidan växellådan den brukar saknas och då är pedalerna inte lika höga och det är svårt att "känna" om "spelet" är rätt (en eller någon cm vid pedalen
ja det märks väl om kopplingen inte frikopplar
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468498
Kan du justera på vajern så pedalen "tar" är kopplingsarmen Ok
av anteb
#1468536
lennarte skrev: sön 10 okt 2021, 19:07 Kan du justera på vajern så pedalen "tar" är kopplingsarmen Ok
ska de justeras utan fjädern som sitter på armen? fjädern sitter på armen och är fäst i ett fäste som sitter skruvat ihop med fästet till växellådskudden, är det omgjort alltså inte som det var från fabrik?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468552
Det låter precis som det ska vara. Fjädern ska sitta där och du ska kunna trycka armen frammåt någon mm. Då blir spelet i pedalen rätt
av anteb
#1468593
lennarte skrev: sön 10 okt 2021, 22:46 Det låter precis som det ska vara. Fjädern ska sitta där och du ska kunna trycka armen frammåt någon mm. Då blir spelet i pedalen rätt
Ska kopplingspedalen justeras först och sedan på mutterarna på vajern ner vid svänghjulskåpan?
står inget om hur mycket spel på vajern ska vara bara att pedalens slag 125-130mm
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468594
Pedalen behöver du inte justera, är allt ok är det bara justeringen vid kopplingsarmen. Dock kan vajern "hoppa av" där den sitter i pedalen ibland när vajern är borttagen vid kopplingsarmen
av anteb
#1468603
lennarte skrev: mån 11 okt 2021, 10:09 Pedalen behöver du inte justera, är allt ok är det bara justeringen vid kopplingsarmen. Dock kan vajern "hoppa av" där den sitter i pedalen ibland när vajern är borttagen vid kopplingsarmen
ok då vet jag det men hittar inte något angivet i den gröna boken om spel på vajern där man justerar?
ska vajern vara exakt spänn på kopplingsarmen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468645
Som jag skrev ovan (tror jag :-o) ett par mm. (1 - 3). Det får aldrig ligga stumt mot för då ligger urtrampningslagret och snurrar med hela tiden och blir utslitet i förtid. Så fort du känner att att spelet försvinner (det minskar när lamellen slits) så får du justera igen så du får spel. Är där inget spel alls börjar lamellen att slira och slits i förtid
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]