PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Åsarna
#1223199
Hej Har en Amazon -69. Har ett ljud som är svårt att lokalisera. Minsta lilla ojämnhet så "klunkar" det, även om jag rullar med motorn avstängd i nerförsbacke. Kan inte få det till att det kan vara något annat än i framvagnen. Avgassystemet hänger helt fritt och kan inte slå emot. I kardanknutarna finns inget glapp. Om jag hissar upp fram så att hjulen hänger fritt. känns inget glapp när jag försöker vicka på hjulen. Några idèer om var jag skall börja leta? Bilen är nyss bes. och ingen anm. på glapp.

/Hans
av Åsarna
#1224444
Har nu gått igenom alla stötdämparna, kan inte se att det är någon bussning som skulle vara dålig, fästena glappar inte om jag tar tag med en polygrip och försöker dra i sidled. Någon som har fler tips på vad som kan orsaka "klunkande" ljud när bilen rullar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1224490
Det kan vara själva stötdämparen också, den består ju av "rörliga delar" inuti. Om du håller ett finger (eller hela handen) om stötdämparen (svårt fram på Amazonen) så brukar det "kännas" om det kommer därifrån. Bilen ska då på marken (eller 4-pelarlyft) så den är normalt belastad. Och så får någon gunga med små snabba rörelser upp och ner, lämpligtvis ett stabilt tag i stötfångaren och snabba ryck upp och ner.
av Arne
#1224664
Kolla även de övre inre länkarmsbussningarna, de skulle kunna avge missljud om de är glappa.
av Åsarna
#1240210
Äntligen hittade jag vad som orsakade "klonkande" ljud! Hissade upp bilen och upptäckte att båda bakhjulen knappt gick att vrida runt. Trodde handbromsen hade fastnat, men icke. Lyckades ta loss bromstrummorna, vilket inte var lätt med kraftigt anliggande backar. Det visade sig att båda hjulcylindrarna satt fast, stenhårt. Försökte pressa samman i ett skruvstäd, gick inte. Monterade nya hjulcylindrar och ser man på, hjulen snurrar lätt och fint med helt perfekta bromsar. Efter ha väntat på barmark tog jag i dag en provtur, inget "klonkande"! Antar att ljudet har kommit ifrån transmissionen i och med att hjulen har bromsats så kraftigt hela tiden. Varför har jag inte hittat det här tidigare? Bilen var helt nybes. när jag köpte den i somras förra året, utan anm. på bromsarna. Frågan är då, hur kan hjulcylindrarna fastna så hårt? Bilen har körts mindre än 100 mil och stått i varmgarage hela tiden. Skulle gärna vilja prata med bilprovningen, men det är väl ganska meningslöst.
av Rådlös
#1240218
"Skulle gärna vilja prata med bilprovningen, men det är väl ganska meningslöst."

Ja, dom skulle förmodligen bara godta någon anmärkning om dom "tas på bar gärning" med att ha gjort en fadäs. Ett fel med "växande" följdverkningar kan ju i teorin uppstå när du kör ifrån Bilprovningen med klara papper. Det tar dom inget ansvar för om det inte fanns några tecken på det när dom tittade på bilen. Och om det är ett fel på insidan i någon enhet, så är det ju inte deras jobb att öppna och kolla varför något är fel. Dom skriver bara "Enhet X har dålig funktion". Sedan blir det bilägarens sak att se till att felet blir åtgärdat.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240224
Åsarna skrev:Bilen var helt nybes. när jag köpte den i somras förra året, utan anm. på bromsarna. Frågan är då, hur kan hjulcylindrarna fastna så hårt?
Bilars värsta mardröm är att inte användas. Om inte besiktningsmannen varit mutat (det händer faktiskt) så har dom gjort ett allvarligt fel. Dom ska hissa upp och snurra på hjulen. Det kan rosta fast ganska fort, men inte alla 4 kolvarna på mindre än ett år. Det är inte omöjligt att han (besiktningsmannen) sagt något om anliggande broms och förre ägare struntat i att fixa det, det lär ju aldrig gå att bevisa. -69 års Amazon har samma bromsar fram och servo som 140 men kvar trummorna med bromsreducering och små cylindrar som nästan inte rör sig alls vid bromsning. Dom är dessutom utrustade med automatisk justering som (när det är nytt) fungerar riktigt bra.
av LarsBd
#1240232
lennarte skrev:men inte alla 4 kolvarna på mindre än ett år.
Om man antar att båda främre eller bakre kolvarna satt fast redan vid besiktningen och en till var på gång, man får ju ha 30% skillnad på en axels bromsar. Då är det bara en kolv som fastnat senaste året vilket inte alls är orimligt. Detta är ett exempel på att besiktningsbefrielsen för 50+ kanske inte är bara positiv.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240237
LarsBd skrev: Detta är ett exempel på att besiktningsbefrielsen för 50+ kanske inte är bara positiv.
Precis, man skulle kanske ha det som det är med Veteranförsäkringen, med klubbtillhörighet och att den ska vara i gott originalskick och besiktigad och godkänd av både bilklubben (jag var med i Hallands Fordonsveteraner), MHRF's besiktningsman och godkänd av försäkringsbolaget. Då är det bara "finbilar" som inte körs som "vardagsbilar" som blir klassade som veteraner. Nu vet vi ju inte skicket eller hur den körs den bil vi "pratar" om har, men denna regel om besiktningsfrihet kräver betydligt mer av ägare/förare än en som ska besiktigas vartannat år t.ex. Kanske det skulle vara mil relaterat istället?? Eller typ 5 år om inte milen uppnås. Annars automatiskt körförbud.
(ordet veteran i bilsammanhang är ordentligt nersmutsad numera)
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]