Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1234212
Rent generellt så är däcktester inte så mycket värt för oss i södra Sverige, det är sällan dom testas för det underlag vi har här. men ni som kör mycket och norröver är det säkert bra, det är ju där dom testas. Långtidstester över flera säsonger ger mer, men då är ju däcken inte nya (senaste modellen) längre. Det jag egentligen skulle skriva, dubbdäck och friktionsdäck särskilt, kräver 100 - 200 mil på (gärna) torr asfalt varje säsong så man sliter bort den hårdare ytan som bildas på sommaren. Så det där med att "lägga på" vinterdäcken "i tid" har mer än en betydelse. Lika så med nya (framför allt dubbdäck) vinterdäck, dom tar lite tid på sig innan dom, dels blir tystare (sliter bort gjutester) och dels greppar bättre. Detta behövs varje säsong, kanske länge period varje gång
PS, Kör med Nankang SW7 dubbade, femte säsongen. Andra omgången 2 st nya i höstas och 2 st förra hösten :-)-)
#1234214
Det skulle vara kul om även Jagrullar även fick en testpilot för nya Nokian hakka R3.
Jag hade gärna gjort det men jag kör bilen för lite för att kunna ge ett bra utlåtande.
Jag har väntat på Hakka R3 sedan hösten 2015 när ja beställde bilen. Så jag förstod att R3 skulle presenteras nu eftersom jag köpte R2 i höstas. Troligtvis köper jag R3 nu i höst istället.
#1243806
Såg för någon dag sedan att jag fått sprickor på sidan av mönstret runt hela däcken på alla fyra däck, bifogar bild på hur jag menar. Där jag ritat röda sträck är det sprickor runt hela däcken, på varje "mönsterklack". Inte jag som tagit bilden, tog den från internet nu för att visa bara.

Någon fler som råkat ut för det här på sina 9or? Däcken är ju helt nya från i höstas, knappt rullat något alls. Dimension 195/55-16. Är det normalt att de börjar spricka redan?? :-o
Bilagor
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (75.97 KiB) Visad 5540 gånger
#1275098
karnaa skrev: sön 15 jul 2018, 11:34 What??? Låter ju inte så kul
Nej, jag blev minst sagt förvånad att helt nya däck spricker sönder efter en vinter. Knappt rullat något heller. Aldrig mer Nokian och aldrig mer Däck365! Första och sista gången jag handlar något av dessa företag.

Däcken är tillverkade i Ryssland om det har någon betydelse..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen