PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Knug3n
#1205339
Tjenare kamrater, som rubriken lyder så är jag oerhört sugen på att sätta i en vwdiesel eller liknande i en 145a. Jag är medveten om vad som skall och måste göras men jag vet inte vilken motor som är bäst. Jag är ute efter en bränslesnål motor som är kul att köra. Tänkte att en golf tdi 1,9l från 90-talet någon gång kanske passar? Är dom pålitliga och bränslesnåla? Idealet är ju att motorn drar kanske runt 0,5/milen. Kom gärna med förslag på bra diesel motor jag kan använda mig av!:)
av Arne
#1205371
Jag har själv ett sådant projekt på gång, men först ska jag göra klar min Amazon.
Karossen är en 145 DL -74:a. Motorn är en VAG 1,6 TD som suttit i en Audi 80 1986 års modell. Växellådan är en M46 från en Volvo 240 med D24 dieselmotor (måste nog ändå ha en adapterplatta). Bakaxeln jag har är från en 240 med utväxling 3,54:1. Om man tar en TD motor istället för en TDI så slipper man det krångliga styrsystemet till motorn. Monterar jag dessutom en Intercooler så kan jag nog ställa upp pumpen så jag kan klämma ur 90-95 hk DIN ur motorn utan att döda den.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205381
På -70-talet fans det 140 med engelska Perkins dieslar. Vet inte m Volvo byggde dom själv eller det var en annan firma "utanför", men det var nya bilar med nya motorer. Lär ha funnits i Amazonen också. T.o.m i Duett, har hört ryktas att SJ lär ha beställt detta.
av Amarace
#1205398
Lennart, det var Malte Månssom som gjorde dessa konverteringar, det fanns adaptrar att köpa för perkins mot M40.
av Rådlös
#1205408
Jo Lennart! Jag har ett samstämmigt minne som du och har t.o.m sett en Amazoncombi med Perkinsmotor. Det var någons "bekants bekant" från mina yngre dagar som hade en sådan. En annan vederhäftig kunskapare från den tiden (tidigt 70-tal) sa att Peugeuot-dieseln i 404 var en utveckling eller kanske anpassning (?) av just Perkinsdieseln. Som jag minns det nu i mitt lite disiga minne var att den skulle ha passat rätt bra både måttmässigt och rent motormässigt.

Adapter för motor-kopplingskåpa finns här: https://www.smt.nu/volvo-amazon-pv-duet ... diesel.php
Dom kanske inte nämner just Perkins, men dom säger att dom är öppna för andra kombinationer också. I sammanhanget kan vi påpeka att Peugeot-dieseln förekom som marinmotor hos Volvo Penta. MD19 och MD21 hette dom då. (Dom hade en finess som jag bara har sett där: Fast inbyggd oljebytarpump! I en båt kan det ju vara väldigt behändigt)
av Knug3n
#1205464
Ifall om jag nu skulle sätta i tex en vwdiesel från låt säg slutet av -90, vad bör jag då göra med drivlinan och bromsar osv. Funkar det med orginal eller bör jag byta hela drivlinan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205467
Rådlös skrev: I sammanhanget kan vi påpeka att Peugeot-dieseln förekom som marinmotor hos Volvo Penta. MD19 och MD21 hette dom då. (Dom hade en finess som jag bara har sett där: Fast inbyggd oljebytarpump! I en båt kan det ju vara väldigt behändigt)
När jag gjorde "lumpen"(-74 - 75) i flottan som motorman hade jag en "egen" båt. En Biscaya Taxi som jag och en alkoholskadad fanjunkare åkte omkring med i Göteborgs skärgård med, Den hade 2 st 6-cylindriga Peugort dieslar (MD32 tror jag dom hette) med Aquamatic drev. Där var ingen fast pump på dom, man där var ett "uttag" i tråget man kunde "skruva i" den och pumpa ut oljan. Det var alltså bara en pump till båda motorerna. Dessa båtar (marinen hade ett antal) såldes senare och en del av dom gick som Taxibåtar i (b.la) Stockholms skärgård. Tror faktiskt modellen tillverkas än
Biscaya Taxi.jpg
Biscaya Taxi.jpg (203.51 KiB) Visad 1384 gånger
"Min båt var förstås grå"
av Rådlös
#1205549
Knug3n: Du frågar om drivlinan. Tänk på att en bensinmotor maxvarvar närmare 5 tusen varv/minut. En dieselmotor går på övervarv om den varvar över 4 tusen varv/min. Du bör alltså titta på utväxlingen i bakaxeln. Det finns lösning på det, men det är inte billigt. Kolla här: http://bakaxel.se/
av Arne
#1205669
Som jag nämnde tidigare så finns det utväxlingar på Volvo 240 som matchar bra mot en VAG diesel om man inte vill köpa nya drevsatser. Bromsarna räcker gott och väl till. Du behöver även dra en returledning för bränslet till tanken.
av Knug3n
#1205760
Rådlös skrev:Knug3n: Du frågar om drivlinan. Tänk på att en bensinmotor maxvarvar närmare 5 tusen varv/minut. En dieselmotor går på övervarv om den varvar över 4 tusen varv/min. Du bör alltså titta på utväxlingen i bakaxeln. Det finns lösning på det, men det är inte billigt. Kolla här: http://bakaxel.se/
Vilken utväxling utav volvos alla skulle passa bäst?:)

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]