PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Åsarna
#1204919
Hej. Det har börjat lukta bensin i bakluckan, kollade under gummimattan och kunde konstatera att det var fuktigt i bakre högra hörnet på tanken, alldeles intill bensinpåfyllningen. Var skall man tro att det läcker? Skarven mellan bensinröret och tanken, eller vad?
av LarsBd
#1204933
Det man kan tro är att läckaget finns någonstans omkring bakre högra hörnet. En sönderrostad reservdunk ger också bensinlukt och pölar. Felsökning krävs.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205029
Tanken på Amazonen tillhör ju den "gamla stammen", d.v.s där finns inga gummislangar eller sönderrostade slangklamrar som kan läcka. Så läcker det så är det tanken som läcker. Dock var det inte ovanligt att det läckte vid tankarmaturen (korkpackning), och rent teoretiskt kan det ju "leta" sig bakåt. Men det borde definitivt synas vid tankarmaturen då. Tanken är monterad i ett rektangulärt hål på en 2 cm bred plåtkant och i kanten mot den plåtkant (på undersidan) ville det rosta hål ibland, men då syns det på undersidan, oftast då i framkanten på tanken dock
av Åsarna
#1205078
Det ser helt torrt ut vid armaturen, ser nästan ut som om den var ny, kanske tidigare ägare har bytt den. Hela tanken ser faktiskt väldigt fin ut på ovansidan, ingen rost någonstans. Har nyss tankat fullt och det var då jag började känna bensinlukt. Jag får väl tömma tanken och skruva loss och kolla lite närmare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205105
Om du tankat helt fullt så kan det kanske läcka lite vid tanklocket och rinna ner längs "halsen" och in i skuffen. Gummit vid tankgenomföringen är kanske inte alldeles fräsch. Är det rosthål i tanken så är det i kanten där den är fastsatt och då syns det på undersidan skuffen också
av Denlilleelake
#1205152
Det händer att det rostar små små hål i tanken vid den övre "rundningen" nära påfyllningsröret.
Vet inte om jag var tillräckligt tydlig där men vill du veta exakt vad jag menar kan jag kanske lägga upp en bild på detta när det blir dagsljus imorgon.
av LarsBd
#1205217
En enkel felsökning, gör rent och tanka fullt samt kolla efter läckage på både över och undersida. En annan variant är att stryka såpvatten vid misstänkta ställen, blås i tanken och kolla var det bubblar. Förr eller senare måste du felsöka om det ska lagas. Alternativet är att bara byta tanken.
av Åsarna
#1205483
Tack för alla tips. Det verkar som om det trotts allt var ganska enkelt. Tidigare så skrev jag att det såg ut som om tankarmaturen var nyligen bytt och att det såg torrt ut där. Men så upptäckte jag efter en ny provkörning att det inte va så torrt som jag trodde först. Jag kände på skruvarna som håller armaturen, och ser man på, dom gick att dra över ett varv! Bensin som har läckt ut avdunstar ganska fort, det var väl därför jag inte såg det förra gången. Troligen har bensin runnit ner på baksidan av tanken, där finns tätningsmassa som blivit indränkt och behöll fuktigheten längre. Men som min fru brukar säga, " det är väl det här som är så roligt med gamla bilar?"
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]