PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rennan
#1204841
ja som ni ser av överskriften så sket dej sej då jag efter att ha bytt topplockspackning inser att det fortfarande kommer upp vatten vid vipparmsbryggan och ur avgassystemet,VARFÖR blir det så,kan det vara att toppen har blivit skev,jag tyckte jag var jävligt noga med att få bort all gammal packning så komigen nu och ge en småt desperat Amazon ägare ett ljus i mörkret
Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
#1204849
Vad menar du med att det kommer upp vatten vid vipparmsbryggan??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1204864
Har motorn varit frusen? Det går en rör (ingjutet) topplocket för att kyla ventilerna precis jämte där. Du ser en (typ 2 - 3 cm) "frostplugg" på framsidan topplocket där röret finns (den högra framifrån sett) Där är (relativt sett) en stor vattenmängd, så fryser det så är det "stor sprängkraft" där.
Användarvisningsbild
av rennan
#1204867
det är nog stor risk att den har fryst då den stått ett tag,så man borde alltså se om pluggen har pajat, har jag förstått dej rätt då
av LarsBd
#1204883
Benämningen "frostpluggen" bör förtydligas lite, jag tror inte att någon biltillverkare benämner dessa brickor som frostpluggar. De är helt enkelt täckbrickor för de hål som behövs i gjutningen och har ingen som helst säkerhetsfunktion vid frysning. Volvo t.ex. benämner dom expansionsplugg p.g.a. att de expanderar vid montage, inte alls för att vatten expanderar då det fryser. Lennarte skrev också "frostplugg" där " enligt Wikipedia betyder
Citationstecken används även för att markera ett ord där man vill fästa uppmärksamheten vid att själva ordet används på ett ovanligt sätt eller att ordet ges en betydelse det vanligtvis inte har, ibland med en ironisk underton:
Om vattnet kommer upp vid stötstängerna är hela motorn vattenfylld men jag antar att det var en olycklig formulering av var vattnet kommer fram. Felet finns i toppen eller topplockspackningen, du måste riva igen och undersöka. Kolla noga om det finns sprickor i toppen eller skador på packningsytan både block och topp. Om en expansionsplugg är fördärvad läcker vattnet ut där och kommer inte in i oljan eller avgassystemet så glöm pluggarna för tillfället. Hittar du inget fel kan du prova igen med samma topp och hoppas på att packningen var dålig eller skaffa en annan topp för säkerhets skull.
Var har du köpt packningen? Vissa svär över biltemas packning medan andra inte har några problem alls med samma fabrikat, det kan bero på handlaget hos den som utför montaget eller ojämn kvalite på packningarna. Har du gjort rätt vid montaget?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1204907
"LarsBd" skriver en utmärkt förklaring om vad jag menar med "frostplugg", jag borde förklarat bättre kanske. Det jag menade med att beskriva pluggen är att innanför den sitter en rörbeklädd kanal som kyler ventilerna, eller egentligen ventilsätena, sitter en likadan plugg på baksidan. Lättast (inte älltid lätt dock) är att fylla på kylarvatten och provtrycka systemet utan ventilkåpa och termostat (när termostaten är monterad går det inte att fylla systemet utan varmkörning). Fyll motorn genom att lissa övre kylarslangen och e.v koppla förbi värmepaketet (kan vara luft där också)
När jag jobbade som bilmek. fick vi en gång in en Merca 200 av sent -60-tals modell. Ägaren hade varit hemma i Jugoslavien (det fanns fortfarande då) och där fått läck på vattenpumpen och fått den bytt på verkstad där. Vad dom glömde då var glykol, så första riktiga frostnatten här hemma så bottenfrös motorn. Den kom till oss (bogserad) och vi ställde den i vår tvätthall över natten.På morronen så tappade vi vad vatten där var och kollade efter skador. Det enda synliga var att den nedre kylarslangen "trycks av" och hängde vid sidan om. Vi fyllde på kylarvätska, provkörde och allt verkade ok. Nöjd och lycklig for han iväg, men kom tillbaka efter 14 dagar. då hade han fått fylla på ett antal liter vatten men kunde inte se att det läckte. Jag kollade oljestickan (oljan blir grå om den blandas med vatten) men det syntes ingenting på stickan, absolut ingenting syntes, det var bara vatten i tråget. Jag tappade ut uppskattningsvis 5 - 8 liter vatten och sist kom oljan. Vi monterade ett utbytes motorblock och gissade att det skulle hjälpa. Innan vi fick motorn så rengjorde vi topplocket (sotning och slipning) och då hittade jag sprickor i det. Så det blev ett nytt topplock också (bilen var bara några år gammal). Sedan funkade det och ägaren var så nöjd, så nöjd, körde i många år med den. Långt efter att jag slutade där mötte jag honom och han hade fortfarande den kvar och den hade gjort många resor mellan Jugoslavien och Halmstad då. Han körde "hem" flera gånger om året
Användarvisningsbild
av rennan
#1205043
tack för alla bra tips,igår startade jag bilen och lät den gå upptäcker att det kommer ut vatten och olja vid vipparmen och när jag tar ur oljestickan så är det vatten och olja blandat över hela stickan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205056
Byt olja och filter, köp den billigaste olja (10W-30, 10W-40) du hittar och kör igen. Om det är kondens och/eller "spillvatten" du fått i när du lyfte på topplocket så blir det inte mer vatten och då byter du igen till en bra mineralolja. kommet vattnet tillbaka är det något som du får ta ställning då. Jag håller tummarna....

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]