PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1203189
Har motorolja i spåret på ventilkåpan, är det så att det kommer upp genom de 4 hålen som skruvarna sitter i ? och isåfall är det byte av packning eller går det att täta med blåsilicone? om packningen är slut så verkar det vara en dåligt kvalité bytt till ny bara för ngr år sedan iofs så va den från BILTEMA i kork om det har någon betydelse?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1203209
Är du säker på att det läcker upp från skruvarna? Det brukar läcka ner från oljepåfyllningen. Oavsett var det läcker från kan bero på tät eller felkopplade slangar/filter till vevhusventilationen. Det är korkpackning original också, och monterar du ny ska den läggas i blöt (över natten) så den "drar till sig" fuktighet som torkat ut under lagring. Sedan brukar man få "knacka in" hålen till skruvarna som "buktar" neråt efter att varit för hårt dragna. Vänd på kåpan och håll kanten på ventilkåpan mot "fast motstånd" och knacka in kanterna (kulhammare) så blir det lite fjädring när drar åt skruvarna (inte för hårt då)
av anteb
#1203216
lennarte skrev:Är du säker på att det läcker upp från skruvarna? Det brukar läcka ner från oljepåfyllningen. Oavsett var det läcker från kan bero på tät eller felkopplade slangar/filter till vevhusventilationen. Det är korkpackning original också, och monterar du ny ska den läggas i blöt (över natten) så den "drar till sig" fuktighet som torkat ut under lagring. Sedan brukar man få "knacka in" hålen till skruvarna som "buktar" neråt efter att varit för hårt dragna. Vänd på kåpan och håll kanten på ventilkåpan mot "fast motstånd" och knacka in kanterna (kulhammare) så blir det lite fjädring när drar åt skruvarna (inte för hårt då)
Har dragit med fingret runtom på kåpan påfyllningen och det är rent från olja
av Arne
#1203243
Det skadar ändå inte att byta gummipackningen under påfyllningslocket och spänna åt flärparna som klämmer fast oljepåfyllningslocket mot kåpan. Har du ett lock utan röranslutning på ovansidan brukar det sitta ett stålullsfilter inne i locket, rengör det genom att lossa de tre stjärnskruvarna som håller ihop locket.
av anteb
#1207467
Arne skrev:Det skadar ändå inte att byta gummipackningen under påfyllningslocket och spänna åt flärparna som klämmer fast oljepåfyllningslocket mot kåpan. Har du ett lock utan röranslutning på ovansidan brukar det sitta ett stålullsfilter inne i locket, rengör det genom att lossa de tre stjärnskruvarna som håller ihop locket.

ska montera ny gummi packning, ska man klistra på packningslim eller inte? isåfall på båda sidor?

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]