PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av DBS
#1203101
Vad bör man tänka på om man ska starta upp en B30 från -69 som stått stilla sedan 90-talet?
Motorn går runt på starten. Vågar man överhuvudtaget försöka starta den om man får upp oljetryck, eller är risken för stor för skador?
Vad kan ha hänt under tiden den stått stilla, och vad bör man isåfall göra innan provstart?

Vad rekommenderar ni? :???:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1203105
Byt olja och filter. Låt den stå och droppa över natten. Montera nya tändstift och pumpa i olja med en oljekanna när tändstiften är borta. Ta bort ventilkåpan och kör runt på starten och kolla på alla ventiler öppnar och stänger som dom ska (ibland kan någon ventil stanna nere och då kan stötstången hoppa av). Tappa ut kylarvattnet (om där är något i) och fyll på nytt. (är det väldigt missfärgat bör du kanske spola igenom systemet). Sedan ska du varmköra den (på tomgång) och därefter bör du kolla över bromsarna. Plocka ut bromsklossarna (en i taget) och tryck på bromsen och se att det rör sig. Tryck tillbaka kolvarna och montera till baka klossarna. Pumpa på bromspedalen tills den är fast och tryck sedan så hårt du kan, skulle något gå sönder då är det bättre nu än att det händer ute på vägen. Kolla noga på bromsslangar och bromsrör efter skador och sprickor. Sedan kan du försiktigt köra en runda.
av LarsBd
#1203135
Jag skulle ha provstartat utan att göra annat än kolla oljenivån, men efter att ha läst vad lennarte skrev om att kolla ventilera så lägger jag till det.
Startar den inte så kolla även tänd/bränslesystem.
När den sedan startar obehindrat fyll kylvatten och varmkör. Oljan som finns i motorn har förmodligen sedimenterat och vid ett oljebyte blir de flesta föroreningarna kvar i botten på oljetråget. Antingen ska tråget rengöras före oljebyte eller så körs motorn med gamla oljan ett tag före oljebyte. Räkna sedan med 2-3 oljebyten på en ganska kort körsträcka, 50-100 mil mellan varje.

Detta är nackdelen med Internet du får i princip helt olika svar och måste ändå själv avgöra vad som är rätt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1203160
Jag hade gjort en mix mellan de två senaste inläggen. Jag hade, som lennarte skrev tappat oljan över en natt. Sedan när motorn gått en stund, bytt olja igen. För många år sedan fanns något som kallades sköljolja, men jag vet inte om det finns fortfarande?
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]