PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Åsarna
#1202435
Hej. Undrar lite över följande. Amazon -69, körd endast 13000 mil. Bil i gott skick. Men, tycker att den går ganska hårt, motorljud, vägljud. Har bytt motorfästen och vx-lådsupphängning. Kan inte känna något glapp i övriga bussningar. Kan det vara så att gummibussningarna hårdnar med åren. Eller vad kan man göra?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1202437
Hur gamla är däcken? Dom kan bli ordentligt hårda med åren
av Arne
#1202474
Gummibussningar som brukar spricka sönder är övre inre länkarmsbussningen. Det är "trådrullarna" liknande de som sitter på krängningshämmarstaget över bakaxeln. Kolla även gummigrejen som håller mellanaxelns stödlager.
av Åsarna
#1202554
Som sagt, jag har försökt se om bussningarna är skadade, men kan inte se något, undrade därför om dom kan bli för hårda när dem blir gamla, snart 50 år. Hade tidigare en PV 544 som jag upplevde gick tystare, hade nog trott att Amazon -69 skulle vara lite bättre.
av Arne
#1203000
Gamla gummibussningar kan torka och spricka. Ta ett brytjärn och bänd i bussningarna så ser du om de är glappa.
Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag u[…]

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]