PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rennan
#1201827
Hej
håller på att byta topplockspackning på en b18 och nu undrar jag hur jag får bort vad jag tror är någon form av givare till temp mätaren som sitter fast i topplocket och när jag ändå är igång med frågor så kör vi en till,det är riktigt skitigt vatten som kommer ur blocket,går det att köra rent det med något bra dunder medel så att det blir någorlunda rent vatten som går runt i kylsystemet
mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
#1201833
Givaren till temp.mätaren är inte alls rolig att ta bort. Det är ett tunt kopparrör som är fyllt med eter (har jag för mig) och som är mycket känsligt för vridningar och böjningar. Den består av en yttre hylsa som är gängad i toppen och en "värmekropp" som inte får följa med runt. Rostlösning (typ WD40) kanske kylspray (ej provat). I nödfall snurra runt topplocket, den kan vara lättare att få loss när den är bortmonterad. Det sticker upp en liten bit som man kan "hålla emot" i men det brukar inte räcka.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1201853
rennan skrev:så det är bara själva tråden som ska släppa från hylsan,har jag förstått rätt då
Nej, nej. Det sitter en "värmekropp" i "hylsan" som fastnat och som tråden sitter fast i och detta kan inte delas. Både givare och mätaren i bilen är en enhet och är inte delbar. Hittade en bild på en modernare variant. Du ser "värmekroppen" och "hylsan", finns en bild till under denna bilden. Du har nog den äldre modellen med en spiral runt och hylsan i mässing också.
http://classic-volvo.com/catalog/produc ... for-volvo/
Användarvisningsbild
av rennan
#1201879
helt perfekt med bild och jag som trodde att man kunde dela tråden från hylsan genom att försöka dra loss den,hoppas den inte gick sönder men det får bli nästa problem i sånafall
tusen tack
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]