Det beror på vilken motor du har, en eller två förgasare. P1800 har den tunnaste. Det har med kompressionsförhållandet att göra, tunnare packning högre komp.förhållande. En "vanlig" standard "A" motor har tjockast packning. Det finns ytterligare varianter (bl.a en traktormotor men den är väldigt sällsynt). B18 motorn fanns i bilar (vad jag vet) i 4 varianter
B18A motorn är standard 68 (75 SAE) hk,
B18B motorn sitter i P1800 och hade 90 (100 SAE) hk,
B18C (c:a 50 hk) motorn satt i en traktor, Volvo-BM Krabat. Fanns även som industri och marinmotor i många olika versioner, i början på -60-talet och den "ökanda"
B18D motorn 80 (90 SAE) hk som var alla unga killars dröm i slutet på -60-talet.
PS. idag mäts all hk effekt i DIN (eller Kw), men på -60 - 80-talet var SAE vanligare. DIN (europeiskt mått) mäter en komplett motor (med generator, ljuddämpare och allt monterat), SAE (amerikanskt mått) mäter effekten utan allt sådant och har därför ett högre värde. (Onödigt vetande....
)