PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rennan
#1200172
Hej
ska byta topplockspackning på min Amazon-62 och undrar vilken tjocklek jag ska välja då jag sett att det finns allt från 0,85mm till 1.2mm tjocklek,vet ej vad jag har nu
mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
#1200180
Det beror på vilken motor du har, en eller två förgasare. P1800 har den tunnaste. Det har med kompressionsförhållandet att göra, tunnare packning högre komp.förhållande. En "vanlig" standard "A" motor har tjockast packning. Det finns ytterligare varianter (bl.a en traktormotor men den är väldigt sällsynt). B18 motorn fanns i bilar (vad jag vet) i 4 varianter B18A motorn är standard 68 (75 SAE) hk, B18B motorn sitter i P1800 och hade 90 (100 SAE) hk, B18C (c:a 50 hk) motorn satt i en traktor, Volvo-BM Krabat. Fanns även som industri och marinmotor i många olika versioner, i början på -60-talet och den "ökanda" B18D motorn 80 (90 SAE) hk som var alla unga killars dröm i slutet på -60-talet.

PS. idag mäts all hk effekt i DIN (eller Kw), men på -60 - 80-talet var SAE vanligare. DIN (europeiskt mått) mäter en komplett motor (med generator, ljuddämpare och allt monterat), SAE (amerikanskt mått) mäter effekten utan allt sådant och har därför ett högre värde. (Onödigt vetande.... :oops: )
av LarsBd
#1200298
En B18 har normalt samma packning oavsett utförande A, B eller D, reservdelskatalogen listar dock ytterligare 2 (tjockare) packningar som är avsedda för B-motorn som ska köras på 100 oktan eller mindre. På den tiden (60-talet) var förmodligen 101 oktan vanligt förekommande och rekommenderat till B-motorn. . B20 har olika tjocklek beroende på önskat kompressionsförhållande.
Du måste bestämma vilket kompressionsförhållande som önskas och köpa packning efter det, är det en enkelförgasarmotor bör packningen till A-motorn vara mest lämpad.
B18A finns i 2 utföranden med 2 olika effektuppgifter, B18B och D har vardera 3 utföranden och 3 olika effektuppgifter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1200321
LarsBd skrev:B18A finns i 2 utföranden med 2 olika effektuppgifter, B18B och D har vardera 3 utföranden och 3 olika effektuppgifter.
Jag nämnde bara dom som var samtida med TS egen Amazon....
av LarsBd
#1200514
Det framgick inte av inlägget vilket innebär att informationen kan missuppfattas och spridas vidare som hela sanningen.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]