PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olafixar
#1199512
Hej... behöver tips på hur man lättast HÖJER en 140...fjädrarna...behöver minst 40mm. jag vill ha XC stuket på bilen :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199544
Nya längre fjädrar och (kanske) stötdämpare. Kan bli problem att få rätt framhjulsvinklar. Den får ju inte bli för "stum" heller, då blir den bara otrevlig att köra. Mellanlägg och liknande godkänner inte bilprovningeni. Enklast är nog 16" fälgar (ej för breda) med höga smala däck. Typ äldre Land Rover, Vaz Niva eller liknande. Då blir det dock problem med hastighetsmätaren
av Rådlös
#1211728
Jag har en gång sett ett roligt exempel på en "monstertruck". Chassiet var en valp. Framdelen (karossen) var en 142 som var kapad bakom dörren. Bakdelen var i lämplig längd från en 145. Det var till större delen åt grovsmideshållet, så det var inget utställningsobjekt. Jag vet inte hur det var med körbarhet och funktion, men någon sorts "bevis" på att inget är omöjligt. Mer en fråga om vad man vill lägga i arbete och pengar.
av errim
#1211917
Jag tror att du kan få lagom höjd genom att använda 164 fjädrar fram. Jag hade det på en pv544 en gång. Den blev riktigt hög fram och lite kobent, hade behövt längre övre länkarmar.
Bak vet jag inte riktigt vad som höjer den lagligt, kanske 240 husvagnsfjädrar.
Mvh, Bengt
av Rådlös
#1211961
Lite komplettering om den "monstertruck" jag skrev i mitt förra inlägg. Detta är ungefär 35 år sedan så jag har frågat en som var mera närstående i projektet. Det blev inte så mycket mer av den bilen. Det var mest som ett "lekfullt experiment". Det var som jag skrev lite mer åt "grovsmideshållet". Taket t.ex var svetsat med gassvets och hade slagit sig och blivit buckligt. Golvet var en enda stor plåtskiva. Hjulhusen var tillverkade av gamla oljefat! Men på lite avstånd såg den ut som en 140 XC-variant. Men långt innan något sådant var påtänkt. Men det visar ju ändå att mycket går om man vill och är införstådd med att vissa problem uppstår som måste lösas.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1211974
På tal om höjd Volvo, är det någon som kommer ihåg Big Swede ??
BigSwede.jpg
BigSwede.jpg (9.11 KiB) Visad 4086 gånger
Användarvisningsbild
av Irokee
#1212018
Big Swede => byggd av Söderhamnssonen Arne Linding 1988-89
Som förövrigt byggt en hel del andra udda fordon.. "off topic"

Mvh
Micke K = f.d. söderhamnare..
Användarvisningsbild
av P210
#1212188
När det var populärt att åka med ändan i vädret höjde jag min 140:a genom att dela spiralfjädern från plattan/bulten som fäster nedre ändan mot bärarmen och helt enkelt klossa mellan en lämplig stålbit, i mitt fall ett 80mm långt tjockväggigt stålrör! En hål borras i mitten och sammanfogat med en längre bult så var saken biff, bilprovaren rev sig i huvudet men hade inget att invända!
Bild

Fram blir det like bökigare, en något längre fjäder kan ge en del, frågan är om det ger så mycket du behöver, hissa upp bilen under framvagnsbalken och kolla hur vinkeln på bärarmarna blir i den höjd du vill ha bilen.

Bild

Jag minns ett riktigt högt 144bygge med offroadstuk jag såg i Jönköping på 80-talet, stora jeepdäck, taket över framdörrarna sänkt så man fick lite 145 expressutseende med takkorg tillverkad av rails på främre takhalvan, höjd bak genom att öglorna på backaxeln svetsats fast på ovansidan istället så bärarmen hamnade ovanför bakaxeln (gav nog en spännande kardanvinkel..) fram hade hela framvagnsbalken fått distanser mellan infästning och kaross, motorfästena höjts och hur styrsnäckan och styrstagen fortfarande lyckades göra sitt jobb minns jag inte riktigt.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]