- ons 20 sep 2017, 07:37
#1198822
Skulle förmoda att det är UNF, och då förmodligen 3/8". Eller möjligen 5/16". Prova i fästhålen på cylindern med en vanlig M8, går den lätt i så prova med en M10. Den ska (med nöd och näppe) gå i. Mycket av det som är fäst med stålskruvar är fingängat. Det är alltså stålskruvar, inte vanliga "handelsskruvar" det ska vara. 5/16" = c:a 8 mm och 3/8" är 9,5 mm. Om du kan se gängorna där den är fäst (inte lätt på en Duett) så kan du jämföra med M8 skruven, UNF är betydligt mer fingängat och UNC har något grövre gängstigning. Stålskruvrna är (oftast) stämplade med 10.9 på skallen, vanlig handelskvalitet 8.8. Man ser det tydligast på att stålskruvarna är betydligt mer motståndskraftiga mot rost när dom suttit några år.
Det hade ju inte varit så kul om dessa skruvar rostat och brustet vid en kraftig inbromsning.... :-O)
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V