PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 164forever
#1196586
Hej.
Min automat har börjat uppföra sig lite konstigt.
När den är kall, nåja det håller c:a +17 grader i garaget,
vill den inte växla upp förrän vid 3.500-4.000 varv/min,
dvs 50-60 km/h. Det är ju inte alls idealiskt att behöva
varva så mycket när den är kall!
Sen när den väl har växlat upp en gång, uppför den sig normalt?!
Naturligtvis har jag kollat oljenivån flera ggr!
Vad kan det här bero på?
Mvh/Håkan
av Amarace
#1197344
Testa oljebyte först, och se till att det är,rätt olja, Atf typ F/G, absolut inte A eller nån Dexronvariant.
av 164forever
#1197447
Hej igen.
Har precis beställt packningssats från VP Autoparts.
Ska byta oljan så snart ovanstående kommer hem.
Givetvis ska jag använda typ F/G !
Mvh/Håkan
av 164forever
#1201009
Hej igen.
Nu har jag bytt oljan, till F/G, förra fredagen.
Vi fick i fem (5) liter och det borde ju ha varit c:a 8.
Därmed har jag "kallstartat" den 6-7 gånger.
Den blev LITE bättre, men långt ifrån bra...
Är det bara renovering som gäller?
Eller ska jag prova med ytterligare ett oljebyte i vår?
Jag kommer ju snart att ställa in "pärlan" för vintern.
Mvh/Håkan
av Gelis
#1201020
Byt filtret och spola lådan istället för att "byta" oljan. Om du bara tappar ur oljan så får du inte ut allt, vilket troligtvis gör att du bara fick i fem liter. Har du tur så hjälper det.
Om felet kvarstår så kan det nog vara något vajsing med ventilpaketet. Någon liten kula som kärvar, kanske beroende på att skit fastnat i ventilsätet. Att felet bara uppträder vid kallstart tycker jag tyder på något sådant. Om lådan vore "slut" så borde felet komma när den blir varm istället.
av heavy
#1219680
Hej !
Skaffa fram Verkstadshandboken
Det du behöver göra är att spänna bromsbanden i Lådan
Om du är händig fixar du det,
Främre o bakre band
Momentnyckel behövs
På BW35:an gick det att spänna ena bandet , under en lucka
I golvet under mattan och det andra måste du tömma ut Oljan
Och ta bort tråget och sätta en 4 eller 5mm plåt och sen spänna det andra bandet.
Lycka till
Mvh Heavy
Användarvisningsbild
av lennarte
#1219688
På en del äldre automatare finns en avtappning i konvertern också. Den kommer du åt genom att ta bort plåten på undersidan sprängkåpan, eller mellan sprängkåpan och oljetråget och vrida runt motorn tills den kommer fram. Vet inte vilka modeller som har eller inte har det, kan ha att göra med om det går att spola igenom lådan eller inte. Dessa äldre modeller har ju inte oljekylare (som standard) men om det fanns som tillbehör då borde det finnas möjlighet att skölja den.
av 164forever
#1219699
Hej igen.
Tack för alla tipsen.
Jag ska ta itu med 164:an igen i vår.
Nu står den "vinteravställd" i Sågmyra, c:a 5 mil hemifrån.
Mvh/Håkan

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom