PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av tomasmarklund
#1196537
Jag har fått värmeproblem i valpen :(

Förutom stora däck, fyrhjulsdrift och motorn inne i förarhytten har Valpen samma B18A som vilken Amazon som helst, så ni med övriga volvoerfarenheter kan säkert hjälpa till ändå :-)

Vi börjar med kall motor och välfyllt kylsystem. När motorn blir varm öppnar termostaten (vid 82° C) och den övre kylarslangen blir varm. Så långt allt väl.

Temperaturen håller sig runt 82° C ett tag men så börjar tempen smyga uppåt mer och mer, 90°, 95° och uppemot 100° C. Klämmer jag då på kylarslangen så känns det att den är luftfylld.

Min tolkning: Eftersom övre kylarslang blir luftfylld så får man sämre (eller ingen) cirkulation genom kylaren, varpå motortempen stiger.

Jag stänger av och låter motorn svalna en aning så att övertrycket försvinner, öppnar kylarlocket och klämmer på slangen, pressar ur all luft och fyller på med mer vatten, för det HAR gått efter. När jag klämmer och kramar på slangen bubblar det luft i kylaren, men ingen uppenbar avgaslukt. Startar upp igen och efter ett tag är det samma sak, tempen kryper uppåt och övre kylarslang blir luftfylld. Hmm... Var kommer luften ifrån?

Teorier:
  • Paj topplockspackning? Avgas pressar ut i kylsystemet och trycker ut vatten. Måste dock vara en liten skada, för det tar en stund, 5-10 minuters körning, innan slangen är luftfylld.
  • Läckande kylare? Fast.. det är ju ett övertryckssystem, om än inte högt övertryck, så det borde inte suga in luft nånstans, det borde pressa ut vatten isåfall
  • Läckande vattenpump? Om den läcker på sugsidan där det är lägre tryck, skulle den kunna suga in luft där?
Saker jag HAR gjort:
  • Bytt termostat. Första tanken var att termostaten kanske hade kärvat ihop och därför inte öppnade ordentligt, så att motorn sakta blev varmare och varmare. Ny termostat gjorde ingen skillnad, både gammal och ny termostat kokades även på spisen och båda hade liknande beteende
  • Bytt fläktrem (tidigare). Den gamla slirade, kanske har spänt hårdare nu så att det bryter på vattenpumpsaxeln? När jag bytte rem så bröt jag lite och kände på remskivan till vattenpumpen. Jag tyckte att den kändes okej och glappfri.
Nästa åtgärd tänkte jag skulle bli att mäta kompressionen. Om den skiljer sig mellan cylindrarna så är topplockspackning en kandidat antar jag.

Hur kollar man på enklaste sätt att vattenpumpen verkligen pumpar som den ska?

Övriga tips, förslag, idéer, teorier?
av Arne
#1196548
1. Om det inte sitter en original vattenpump så montera dit en sådan, Biltema pumparna har dåliga pumphjul om det sitter en sådan.
2. Rengör kylsystemet, själv tog jag maskindiskmedel och hällde i och körde så en stund. Sköljde sedan ur systemet ordentligt och fyllde på med glykolblandning. Ha full värme på då du har maskindiskmedlet i så även den delen blir rengjord.
av tomasmarklund
#1196579
Arne skrev:1. Om det inte sitter en original vattenpump så montera dit en sådan, Biltema pumparna har dåliga pumphjul om det sitter en sådan.
2. Rengör kylsystemet, själv tog jag maskindiskmedel och hällde i och körde så en stund. Sköljde sedan ur systemet ordentligt och fyllde på med glykolblandning. Ha full värme på då du har maskindiskmedlet i så även den delen blir rengjord.
Jag vet inte vilken slags vattenpump det sitter i den, jag har själv inte bytt den. Finns det några speciella kännetecken på en "original"? Kylarrensning finns på att-göra-listan.
LarsBd skrev:Vilken temperatur har den nedre kylarslangen då morortempen har stigit till för hög nivå?
Det har jag inte tänkt på att känna efter, jag ska göra det nästa gång jag startar upp. Vilken temperatur kan man förvänta sig att den nedre slangen har på en normalt fungerande bilmotor? Strax över termostat-öppnar-temperatur i den övre slangen, men hur mycket kyls vattnet ner när det passerar genom kylaren och kommer tillbaka till motorn genom den nedre slangen?
av LarsBd
#1196634
Nedre slangen ska vara betydligt kallare, är det samma temperatur (80°C) betyder det att kylaren inte kyler (isolerande avlagringar eller delvis tät), dålig cirkulation i systemet ger en nedre slangtemperatur på i stort sett lufttemp. Hög temp kan också bero på felaktig tändpunkt vilket kan ge så hög värmeutveckling att kylaren inte räcker till trots felfritt kylsystem.
av tomasmarklund
#1196648
LarsBd skrev:Nedre slangen ska vara betydligt kallare, är det samma temperatur (80°C) betyder det att kylaren inte kyler (isolerande avlagringar eller delvis tät), dålig cirkulation i systemet ger en nedre slangtemperatur på i stort sett lufttemp. Hög temp kan också bero på felaktig tändpunkt vilket kan ge så hög värmeutveckling att kylaren inte räcker till trots felfritt kylsystem.
Så..
  • fungerande kylare: Nedre kylarslang = lite lagom ljummen. 30-40° C?
  • Tät kylare: nedre kylarslang = utomhustemp
  • Okylande kylare = 80°C
Bra felsökningsnyckel, tack! Vad skulle kass cirkulation pga tex paj cirkulationspump ge för symptom?
av Rådlös
#1196824
Jag kan komplettera lite här. Det är säkert rätt som LarsBD säger, men jag har en gång fått erfarenhet av en trasig vattenpump. Först och främst, det var inte en Volvo så skovelhjulen i pumpen är inte jämförbara. Sedan var min kylare bara något år gammal så den får väl anses ha varit tämligen "ren" i kanalerna. Och jag brukade byta kylarvätska med jämna mellanrum, så någon eventuell slambildning var i så fall minimal. Några gånger "tvättade" jag kylsystemet i samband med bytet av kylarvätska. Men det var kaustiksoda som gällde på den tiden (70-talet) Moderna diskmaskinmedel innehåller också kaustiksoda, men även några "metallskyddsmedel" så diskmaskinmedel är nog att föredra.
Det gick inte att krypköra med bilen. Kökörning och annat gav genast resultat att motorn började koka. Men i farter över kanske 30 - 40 km/tim kylde fartvinden tillräckligt och jag föreställer mig att det var en viss självcirkulation för kupévärme och defrostern fungerade med varmluft. Det borde den inte ha gjort om vattnet skulle ha stått stilla.
Nu körde jag ju inte så länge med det här "eländet" och jag bytte pump efter några dagar. Allt slutade bra.
Men oavsett om pumpen är hel eller trasig så är ju ett rent kylsystem (på insidan) värt mycket och håller borta många felkällor.
Vid den här tiden hette det i alla instruktionsböcker att man skulle byta kylarvätska vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet (rostskyddet) Det fungerar bara i två år. I dag har man en annan syn på detta och byter inte kylarvätska om det inte behövs även om den är äldre än två år. Men det är en annan historia som vi kan ta en annan gång.
av tomasmarklund
#1197085
LarsBd skrev:En vattenpump som inte pumpar ger dålig cirkulation och inget varmt vatten i kylaren = kall kylare.
Om vattenpumpen är frisk, visst borde man se vattnet skvala omkring när man tittar ner genom öppet kylarlock, om termostaten är öppen? Det ser man inga tecken på alls, vattnet verkar helt stilla i kylaren.

Nedre kylarslangen är inte varm alls, vilket jag tolkar som dålig cirkulation. Övre kylarslang (och toppen på kylaren) är varm, men om systemet inte är tätt i övrigt så kommer väl troligen VISS självcirkulation att ske som värmer övre delen en aaaaning åtmintone?
av LarsBd
#1197115
Övre delen på kylaren kommer att bli varm även om det inte finns någon fungerande vattenpump t.ex. om fläktremmen har gått av eller av annan anledning lika dålig cirkulation.
Någon rörelse borde man kunna se i kylaren om pumpen fungerar och termostaten är öppen. För att veta om pumpen är riktig är det kanske enklast att ta bort den och titta.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen