- fre 08 sep 2017, 01:20
#1196537
Jag har fått värmeproblem i valpen :(
Förutom stora däck, fyrhjulsdrift och motorn inne i förarhytten har Valpen samma B18A som vilken Amazon som helst, så ni med övriga volvoerfarenheter kan säkert hjälpa till ändå
Vi börjar med kall motor och välfyllt kylsystem. När motorn blir varm öppnar termostaten (vid 82° C) och den övre kylarslangen blir varm. Så långt allt väl.
Temperaturen håller sig runt 82° C ett tag men så börjar tempen smyga uppåt mer och mer, 90°, 95° och uppemot 100° C. Klämmer jag då på kylarslangen så känns det att den är luftfylld.
Min tolkning: Eftersom övre kylarslang blir luftfylld så får man sämre (eller ingen) cirkulation genom kylaren, varpå motortempen stiger.
Jag stänger av och låter motorn svalna en aning så att övertrycket försvinner, öppnar kylarlocket och klämmer på slangen, pressar ur all luft och fyller på med mer vatten, för det HAR gått efter. När jag klämmer och kramar på slangen bubblar det luft i kylaren, men ingen uppenbar avgaslukt. Startar upp igen och efter ett tag är det samma sak, tempen kryper uppåt och övre kylarslang blir luftfylld. Hmm... Var kommer luften ifrån?
Teorier:
Hur kollar man på enklaste sätt att vattenpumpen verkligen pumpar som den ska?
Övriga tips, förslag, idéer, teorier?
Förutom stora däck, fyrhjulsdrift och motorn inne i förarhytten har Valpen samma B18A som vilken Amazon som helst, så ni med övriga volvoerfarenheter kan säkert hjälpa till ändå
Vi börjar med kall motor och välfyllt kylsystem. När motorn blir varm öppnar termostaten (vid 82° C) och den övre kylarslangen blir varm. Så långt allt väl.
Temperaturen håller sig runt 82° C ett tag men så börjar tempen smyga uppåt mer och mer, 90°, 95° och uppemot 100° C. Klämmer jag då på kylarslangen så känns det att den är luftfylld.
Min tolkning: Eftersom övre kylarslang blir luftfylld så får man sämre (eller ingen) cirkulation genom kylaren, varpå motortempen stiger.
Jag stänger av och låter motorn svalna en aning så att övertrycket försvinner, öppnar kylarlocket och klämmer på slangen, pressar ur all luft och fyller på med mer vatten, för det HAR gått efter. När jag klämmer och kramar på slangen bubblar det luft i kylaren, men ingen uppenbar avgaslukt. Startar upp igen och efter ett tag är det samma sak, tempen kryper uppåt och övre kylarslang blir luftfylld. Hmm... Var kommer luften ifrån?
Teorier:
- Paj topplockspackning? Avgas pressar ut i kylsystemet och trycker ut vatten. Måste dock vara en liten skada, för det tar en stund, 5-10 minuters körning, innan slangen är luftfylld.
- Läckande kylare? Fast.. det är ju ett övertryckssystem, om än inte högt övertryck, så det borde inte suga in luft nånstans, det borde pressa ut vatten isåfall
- Läckande vattenpump? Om den läcker på sugsidan där det är lägre tryck, skulle den kunna suga in luft där?
- Bytt termostat. Första tanken var att termostaten kanske hade kärvat ihop och därför inte öppnade ordentligt, så att motorn sakta blev varmare och varmare. Ny termostat gjorde ingen skillnad, både gammal och ny termostat kokades även på spisen och båda hade liknande beteende
- Bytt fläktrem (tidigare). Den gamla slirade, kanske har spänt hårdare nu så att det bryter på vattenpumpsaxeln? När jag bytte rem så bröt jag lite och kände på remskivan till vattenpumpen. Jag tyckte att den kändes okej och glappfri.
Hur kollar man på enklaste sätt att vattenpumpen verkligen pumpar som den ska?
Övriga tips, förslag, idéer, teorier?