PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av olivergus
#1195315
Hej har en duett B18 som inte vill starta. Allt börja med att jag skulle köra en runda och startade den och då gick den igång men sedan dog på tomgång efter den dog så tände den konstigt och startade inte. I nuläget så har den gnista och får bensin men startar ej någon som var några idéer vad felet kan vara?!
av Rådlös
#1195344
Startar den på startgas? Med startgas kan du göra en enkel felsökning. Om den startar på gas, men stannar när gasen är slut efter några sekunder, så har du ett fel med bränsletillförseln.
Om den inte startar men du vet till 100% att bränslet fungerar, så har du något fel på tändningen.
Hur kan man se att bränslet fungerar? Ja, om man lossar ett tändstift och det är blött efter hopplösa startförsök, så kommer bränslet fram. Man kan också i sammanhanget känna en tydlig bensinlukt.
Hur kan man kontrollera tändningen? Ja, det klassiska är ju ett tändstift mot motorblocket och se om det kommer gnista. Men kommer gnistan i rätt ögonblick? Är gnistan tillräckligt stark? Att det gnistrar när tändstiftet är ute i fria luften är inte det samma som att det kommer gnista inne i förbränningsrummet. Trycket där inne är ca 10 gånger högre än trycket ute i fria luften. Luft är en bra isolator. Komprimerad luft i ett förbränningsrum är en 10 gånger bättre isolator.
Det finns säkert 100 olika felorsaker till att din motor inte startar. Här har du fått ett par tips på hur du kan reda ut om det är bränslefel eller tändningsfel. Då har du halverat dom tänkbara felorsakerna genom att utesluta det ena eller andra.
av Arne
#1195698
Är det modellen med Strombergförgasare eller Zenitförgasare? Har du Strombergaren så kolla membranet i förgasaren, är det sprucket så kan den bli riktigt oregerlig.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]