PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av P165B
#1188765
Kör ganska lite med min Amazon och nu på besiktningen så var det 50% skillnad på höger och vänster frambroms :shock: !

När jag tittar på mina gamla protokoll så räknar jag ut att det konstant har varit 28% sämre effekt på höger fram sedan jag bytte bromsröret. Ja det är det rör som är draget upp ovanför batterihyllan på dessa äldre Amazoner. Vilket är känt för att vara svårluftat då röret är ovanför huvudcylindern. Men nu har det ju försämrats ännu mer så den inte går att få godkänd på Bilprovningen.

Har haft loss trumman och gjort rent och slipat med sandpapper på trumma och beläggen som ser fina ut. Justerat luftat och justerat utan framgång. Hade 44% skillnad nu. Vad har hänt under tiden bilen stått? Har kört 26 mil sedan sista besiktningen för 2 år sedan och da blev den godkänd med 28% skillnad. Har sett att bromscylindern går ut på båda sidor. Bromstrumman ser ut att vara hel. Bromspedalen tar högt upp och sjunker inte. Bromsslangarna är bytta för drygt 10 år sedan på båda sidor och bromsen ligger inte på när jag bromsat. Vad ska jag göra? Hur testar man själv bromseffekten? Byta cylinder? Byta belägg? Lufta mer avancerat? Byta allt?

Tacksam för era erfarenheter kring trumbromsar.
av Arne
#1188774
Pröva att hona upp hjulcylindern på hö. sida, det kan finnas beläggningar som gör att du får sämre bromsverkan.
Det bästa är att montera skivbromsar fram, de satt som original redan 61/62 på Sporten.
#1188778
Det kan vara att det är just det att du kör för lite. Du känner säkert att den "vill dra" i ratten när du bromsar. Du kan ju prova att skifta backarna mellan framhjulen och se om felet följer med. Det är inte fel att "värma upp" bromsarna ordentligt någon gång då och då. Bromsa kraftigt från lite högre fart utan att hjulen låser sig, särskilt innan besiktning. Detta bromssystem har en typ an "självservo" som gör att bromsverkan blir starkare än om det varit "vanliga" trumbromsar som är fasta i båda ändar. Detta betyder att bromsbanden är olika främre och bakre, och inte går att förväxla (det långa bromsbandet skall vara det bakre). Likaså sitter det en "rörlig skiva" mellan bromsbackarna ovanför bromscylindern som backarna vilar mot. Den ska vara vänd åt rätt håll (finns en pil som ska peka framåt) och den ska kunna röra sig så den "följer" backarna. Det var inte ovanligt att det felades på detta när jag jobbade med det.
av P165B
#1188802
Bra tips från er båda :)

Felet har ju funnits en längre tid och nu blivit större när den stått.

Ska hona cylindern. Logiskt att något kärvar eftersom problemet kommit när bilen stått.

Ska även ta isär backarna för att se om jag missat något med "pilen" i rätt riktning. Kan inte påminna mig om att jag tänkt på att det funnits någon pil. Har dessutom fått tips på bilprovningen att man kan lufta bakvägen med en oljekanna med bromsolja och trycka in i huvudcylindern för att få ut luft på svåra ställen. Skriver här när jag kommer vidare i mitt arbete 8)
#1188828
P165B skrev:Ska hona cylindern. Logiskt att något kärvar eftersom problemet kommit när bilen stått.
Jag tillhör "den gamla stammen" som definitivt anser att man gör samma sak på båda sidor när det gäller bromsar. Sedan är det aldrig fel med nya packningar också (smörja med specialfett). Tror nog också att hade den kärvat på väg ut borde den kärva på väg in också, alltså att bromsen skulle "ligga på". När det är skivbroms så brukar jag när jag byter ett rör eller slang ta bort klossarna och pumpa ut kolvarna mot ett plattjärn och låsa pedalen en bit ner. Sedan när slangen är bytt är det bara att "släppa loss" pedalen och trycka tillbaka kolvarna så är det luftat och klart. Tror inte det går att göra så på trumbroms, ytan i cylindrarna är för liten, men tänk på att låsa pedalen en bit ner så rinner inte bromsvätskan ut. Om man "trycksätter" huvudcylindern med luft (funkar med cykelpump om man bara kan få det tätt) så får man ut den besvärligaste luft i bromsarna. Något hg räcker
#1188829
P165B skrev:Kan inte påminna mig om att jag tänkt på att det funnits någon pil.
Man får nätan blästra dom för att se det, men ena sidan mot backarna är rak och mot en främre (tror jag att det är) är svagt svängd. Och den ska "löpa" helt lätt mot skölden (värmebeständigt fett).
av LarsBd
#1188858
Eftersom ett fel har funnits länge och tidigare varit relativt konstant är det sannolikt någonting felmonterat vid senaste renoveringen. Nu har ytterligare fel tillkommit, kanske en kolv i hjulcylindern kärvar/sitter fast. Detta innebär att endast en bromsback blir påverkad och avsevärt sämre bromseffekt. Du skriver visserligen att
bromscylindern går ut på båda sidor
men är det verkligen så att båda backarna rör sig lika på både höger och vänster sida?

Om pedalen tar högt upp och är "stum" har du inte luft i systemet. Känns det att bromsarna drar snett kan du som tidigare föreslagits byta plats med backar trummor + annat för att se om felet flyttar sig. Ta en sak åt gången i så fall för att se vilken detalj som är boven.
av P165B
#1198486
Felet fixat :D

Hade loss allt på höger sida där bromsen tog sämre.
Mycket riktigt satt den lilla kil-brickan åt fel håll med den lilla pilen på.

Gjorde rent med T-sprit I trumman och på beläggen, samt slipade med sandpaper. Honade den högra bromscylindern på plats när jag tagit ur kolvarna och nypit ihop bromsslangen med en svetstång för att slippa lufta fler hjul.

Justeringar på bägge hjulen genom att spänna åt så bromsen låser hjulet och sedan släppa så det rullar lätt. Lyckades hitta rätt inställning så det gick fint att ombesikta. Har för mig att diffade endast ca 6% :-)-)

(D)

Tack lennart och Arne för era goda råd !

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..