PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1187765
Hej Forum,
Skulle man kunna få lite hjälp med att identifiera nedan.... ?
typplåt.jpg
typplåt.jpg (79.78 KiB) Visad 4001 gånger
Pärlvit 68:a med rödaktig klädsel. Är en "budgetmodell" utan vissa kromlister samt enklare dörrsidor, ett solskydd, inget rattlås...
Dock upptäckte jag OD när jag var under och kröp.. men hittade ingen OD knapp på panelen.. ?
Objektet skall sparkas igång (broms och kopplingsjobb) och förhoppningsvis besiktigas...

Fortsättning följer..

mvh
Micke K
Ekerö
av LarsBd
#1187882
Förutom det du redan vet är utrustningsnivån standard, modellen kallades Favorit och hade 3 växlad låda (M30).
S-5250 säger Hayestillverkad bakaxel, 5252 och 5343 båda okänt.
Källa http://www.volvoamazonpictures.se/index.php
Ingen 68:a hade rattlås original, alla rattlås upp till och med 68 års modell är eftermonterade (gäller Amazon).
Användarvisningsbild
av Irokee
#1188344
Hej LardBd,
Lite följdfunderingar...
Har du någon kommentar vad det gäller M30 och OD... ? är det en möjlig kombo ..?
"Torrkörde" växelspaken och vill minnas att det fanns 4 lägen... dvs 4 växlad.
Då motorn är bytt en gång i tiden så kanske det blev en M40 med OD... fungerar det med en Hayestillverkad bakaxel.. ?
Och vad innebär en Hayes bakaxel.. ?

Tackar på förhand gör:
Micke K - Ekerö
av LarsBd
#1188366
M30 är M30 och inget annat, M31 (3 växlad med OD) fanns endast på vissa 61:or med B16A,. M41 som är beteckningen på en 4 växlad med OD fanns endast på Sport/GT. En 131211 har aldrig något annat än en 3 växlad låda originalmonterad.
Hayestillverkad bakaxel innebär att den inte är tillverkad av Volvo (1030) eller Spicer och att innehållet är Dana 30 lika som Spiceraxeln. Fungerar det med Hayesaxel? Den sitter förmodligen där fortfarande efter nästan 50 år så svaret är i så fall ja.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188399
Irokee skrev:men hittade ingen OD knapp på panelen.. ?
Det finns ingen knapp på panelen, däremot ska det sitta (originalmonterat) en spak på rattstången på höger sida. Likadan (ungefär) som blinkersspaken (som sitter till vänster).
Sedan håller jag inte riktigt med "larsBd" om att det bara fanns på Sport och GT modellerna. Jag jobbade med dessa bilar när dom var nya och det "dök upp" då och då "vanliga" Amazoner med overdrive. Alla Sport modellerna hade inte heller overdrive, dock hade alla GT det.
Hittade en "monteringsinstruktion" på nätet (finns även en bild på spaken till overdriven). Den verkar så komplett så jag misstänker att detta är Volvos egen "ombyggnadsanvisning" så man kunde säkert beställa en "vanlig" Amazon med overdrive som ny som då byggdes om av återförsäljaren. Precis som man på senare modeller (140/160) kunde få en ny Volvo med både AC och servostyrning. Jag har själv byggt om en ny 264 till AC-ventilation. De var för ägaren var kompis med min chef och att "vi" gjorde ombyggnaden för en betydligt lägre kostnad än Volvo.
http://volvoamazonpictures.se/guides/Ov ... Amazon.pdf
av LarsBd
#1188405
Instruktionen du länkar till ligger på http://www.volvoamazonpictures.se under dokumentation/egna instruktioner (ej under verkstadshandböcker eller meddelanden) och är skriven av Fredrik Lofter (några år in på 2000-talet) som tillsammans med Karl Eric Målberg driver http://www.volvoamazonpictures.se . På sidan finns i princip allt man behöver veta om Amazon, för information om växellådorna läs produktion/drivlina.

Om en ny bil byggdes om till M41 hos den lokala återförsäljaren är den lådan inte originalmonterad utan en ombyggd bil som inte stämmer med originalutförandet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188413
LarsBd skrev:Om en ny bil byggdes om till M41 hos den lokala återförsäljaren är den lådan inte originalmonterad utan en ombyggd bil som inte stämmer med originalutförandet.
Så dom bilarna som utrustades med AC, servostyrning, radio och liknande är inte original heller då?? Fast dom levererades nya med Volvo originaldelar av Volvos återförsäljare???
av LarsBd
#1188422
Om radio/drag/AC monterades innan bilen klarrapporterades och lämnade Torslandafabriken är det (sannolikt) originalmonterat. Det som satt på bilen när den ursprungligen färdigrapporterades efter sammansättningen i fabriken är original. Allt annat är eftermonterad utrustning, oavsett när och av vem detta monterades.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188437
Där har i alla fall jag en annan uppfattning, det som sitter monterat i/på bilen när den hämtas ut ny hos en återförsäljare är original.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]