PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1188463
Kan det bli något annat än tidstypiskt om det görs när bilen är ny och innan förste ägaren får den???
av Amarace
#1188581
En bil som lämnar fabriken är original, det som monteras av återförsäljaren är extrautrustning som inte är originalmonterat. En återförsäljare kunde ju montera icke original tillbehör också, likväl som originaltillbehör.

Så enligt mig är allt som inte levererades från fabrik eftermonterad utrustning.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1191809
Tänkte jag skulle slå liv i ursprungsfrågan...
Vad är detta för Amazon egentligen ;-)

Bilen i fråga är ett projekt där jag hjälper en bekant att få den kör/besiktningsbar, då den stått utomhus i cirka 6 år.
Rovan är som sagt utbytt en gång i tiden och vid en okular besiktning ser ser den torr och fin ut.
Kröp under bilen igår och tog ett foto av växellådan.
Non connected OD.jpg
Non connected OD.jpg (190.16 KiB) Visad 493 gånger
Mycket riktigt så satt där en OD....
Dock så verkar den aldrig har varit inkopplad då kabeln hängde löst (se inringad). Inte heller fanns det några typ switch inne i kupén så den har nog aldrig varit i bruk i denna bil...
Frågan är: gör jag min bekant en otjänst om jag kopplar in den med tanke på utväxling bakaxel, som med all säkerhet inte är bytt... ?

PS i bakgrunden så kan ni se ett nyrenoverat bromsok, rött å läckert ...!

mvh
Micke K Ekerö
Användarvisningsbild
av lennarte
#1191828
Ska det vara helt rätt ska overdriven kopplas (finns en givare på växellådan) så den bara går att använda på 4-ans växel via ett relä. Men för att testa att den fungerar kan du ta en kabel från batteriet ner till soleniden, som har 2 stift. Den ska vara jordad på det andra stiftet i växellådan så "duttar" du med kabeln från batteriet så ska det "klicka" i solenoiden. Gör det så är det i alla fall en början. Sedan kan du sätta en brytare på den kabeln, då får du overdrive på alla växlar så var försiktig när du växlar och undvik att backa när overdriven är på. Bakaxelutväxlingen har ingen betydelse för overdrivens funktion, den är ju vad den heter överväxel. Jag har monterat overdrive på både min PV -62 och en Amazon -66 och det funkade alldeles utmärkt
av LarsBd
#1191834
D-typ överväxel (som det gäller) har endast en kabel på solenoiden och den ska ha 12V för att koppla in överväxeln.
Se till att koppla in överväxeln korrekt med brytaren på lådan eftersom du kan skada överväxeldelen vid användning på låg växel, backa med överväxel får inte förekomma om du vill använda den igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1191893
Det är rätt som "LarsBd" skriver, men jag tänkte bara som ett test om den överhuvudtaget fungerar. När jag testade en till min Amazon så testade jag den i svärfars Amazon. Jag satte i den lådan och tog en kabel från batteriet och en från solenoiden och så körde svärfar och jag skötte overdriven. Det funkade men 4-ans växel hoppade ur hela tiden så jag bytte tillbaka ganska omgående och fixade växeln sen fick den lådan vila i 2 år innan min Amazon var färdigrenoverad.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]