- mån 24 jul 2017, 20:05
#1187117
Grabben har en EPA med B16 motor i som han har renoverat.
den drog en massa olja. vi skaffade då en annan B16 som han renoverade med nya lager (ej kam då dessa var fina) nya ringar.
ny topp införskaffades.
när allt var på plats och vi testkörde den så började den å knacka, kraftig slammer mellan ca 1000 och 2000 varv.
vid varvtal däröver så försvinner det. och på tomgång låter det inte heller.
vi kunde inte förstå vad detta var så vi bestämde oss för att plocka ur eländet och se om vi kunde hitta något fel.
vi upptäckte då att 3 av vevlagerna hade spår i sig.
vi trodde då att vevaxeln var paj.
vi gjorde då som så att vi tog den gamla vevaxeln och stoppa i den nya motorn.
vi bytte då även ut alla andra detaljer såsom kamaxel, vevstakar, kolvbultar, kamaxeldrev eftersom den gamla motorn inte hade något knackande ljud.
nya lager införskaffades till försök nr 2.
när allt återigen är på plats så börjar :evil: motorn att knacka igen. på exakt samma varvtal.
hur är detta möjligt ? :roll:
har kollat runt å hittade en lista över vad som kan knacka.. och har lite funderingar
Kamdrev. fina, testat med 2 olika uppsättningar
Ventiler. ny topp
Ventilstyrningar. ny topp
Vipparmar. vad i denna kan orsaka ljud om den är korrekt inställd?? eller gäller detta om den inte är inställd ??
Kolvbultar. testat med 2 olika uppsättningar
Ramlager. nya
Vevlager. nya
Kolvringar. nya
Felaktigt kolvspel. vet ej, är det om blocket är planat då eller ?
Lös vipparmsbrygga. nej
Generator. borde inte kunna åstadkomma sånt missljud
Vattenpump. ----------------------"-------------------------------
Främre kamlagret ska vist kunna väsnar det också. bör inte detta då vara helt slut ??
tacksam för tips och ideer
den drog en massa olja. vi skaffade då en annan B16 som han renoverade med nya lager (ej kam då dessa var fina) nya ringar.
ny topp införskaffades.
när allt var på plats och vi testkörde den så började den å knacka, kraftig slammer mellan ca 1000 och 2000 varv.
vid varvtal däröver så försvinner det. och på tomgång låter det inte heller.
vi kunde inte förstå vad detta var så vi bestämde oss för att plocka ur eländet och se om vi kunde hitta något fel.
vi upptäckte då att 3 av vevlagerna hade spår i sig.
vi trodde då att vevaxeln var paj.
vi gjorde då som så att vi tog den gamla vevaxeln och stoppa i den nya motorn.
vi bytte då även ut alla andra detaljer såsom kamaxel, vevstakar, kolvbultar, kamaxeldrev eftersom den gamla motorn inte hade något knackande ljud.
nya lager införskaffades till försök nr 2.
när allt återigen är på plats så börjar :evil: motorn att knacka igen. på exakt samma varvtal.
hur är detta möjligt ? :roll:
har kollat runt å hittade en lista över vad som kan knacka.. och har lite funderingar
Kamdrev. fina, testat med 2 olika uppsättningar
Ventiler. ny topp
Ventilstyrningar. ny topp
Vipparmar. vad i denna kan orsaka ljud om den är korrekt inställd?? eller gäller detta om den inte är inställd ??
Kolvbultar. testat med 2 olika uppsättningar
Ramlager. nya
Vevlager. nya
Kolvringar. nya
Felaktigt kolvspel. vet ej, är det om blocket är planat då eller ?
Lös vipparmsbrygga. nej
Generator. borde inte kunna åstadkomma sånt missljud
Vattenpump. ----------------------"-------------------------------
Främre kamlagret ska vist kunna väsnar det också. bör inte detta då vara helt slut ??
tacksam för tips och ideer