PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1187117
Grabben har en EPA med B16 motor i som han har renoverat.
den drog en massa olja. vi skaffade då en annan B16 som han renoverade med nya lager (ej kam då dessa var fina) nya ringar.
ny topp införskaffades.
när allt var på plats och vi testkörde den så började den å knacka, kraftig slammer mellan ca 1000 och 2000 varv.
vid varvtal däröver så försvinner det. och på tomgång låter det inte heller.
vi kunde inte förstå vad detta var så vi bestämde oss för att plocka ur eländet och se om vi kunde hitta något fel.
vi upptäckte då att 3 av vevlagerna hade spår i sig.
vi trodde då att vevaxeln var paj.
vi gjorde då som så att vi tog den gamla vevaxeln och stoppa i den nya motorn.
vi bytte då även ut alla andra detaljer såsom kamaxel, vevstakar, kolvbultar, kamaxeldrev eftersom den gamla motorn inte hade något knackande ljud.
nya lager införskaffades till försök nr 2.
när allt återigen är på plats så börjar :evil: motorn att knacka igen. på exakt samma varvtal.
hur är detta möjligt ? :roll:

har kollat runt å hittade en lista över vad som kan knacka.. och har lite funderingar

Kamdrev. fina, testat med 2 olika uppsättningar
Ventiler. ny topp
Ventilstyrningar. ny topp
Vipparmar. vad i denna kan orsaka ljud om den är korrekt inställd?? eller gäller detta om den inte är inställd ??
Kolvbultar. testat med 2 olika uppsättningar
Ramlager. nya
Vevlager. nya
Kolvringar. nya
Felaktigt kolvspel. vet ej, är det om blocket är planat då eller ?
Lös vipparmsbrygga. nej
Generator. borde inte kunna åstadkomma sånt missljud
Vattenpump. ----------------------"-------------------------------
Främre kamlagret ska vist kunna väsnar det också. bör inte detta då vara helt slut ??

tacksam för tips och ideer
#1187207
Detta känner jag igen... Hade en gång (min första bil) en Opel Rekord -59 med samma typ av motor. Den motorn plågades till döds och jag köpte ett utbytesblock, borrat med nya kolvar och slipad vevaxel och kamaxel lagringar med nya lager till denna också.. Denna motor knackade också, vid 60 - 70 km/tim och bara vid jämn körning, inte vid belastning. Reklamerade motorn, fick deras sista motor av denna modell. en 1700 cc motor istället för 1500 som det var original. Samma procedur, monterade ihop motorn, fick skaffa ett oljefilterhållare och en oljepump till denna motor (oljefilter fanns inte på dessa motorer fören på -61 års modeller) annars fick jag ihop allt ock körde en runda och motorn knackade.... :-(O) :twisted: Fick åka ner till Motorrenova i Helsinborg (vet ej om dom finns kvar, detta var 1973) och visa upp motorn. Dom lyssnade, provkörde, lyssnade och diskuterade. Fick ingen förklaring. Jag fick aldrig någon förklaring då (ingen räkning heller). Körde bilen i 3 - 4 år och 8 - 10000 mil och den knackade hela tiden, det blev varken bättre eller sämre och man vande sig vid ljudet. Men, c:a 10 år efteråt (då var bilen skrotad och begravd) var jag på en utbildning genom jobbet (jobbade då på Esso Bilverkstad) och träffade några killar från Opel och en av dom (en äldre herre som varit med ett tag) kände igen problemet.... Det vet fel tolerans på slipningen av den bakre lagringen på kamaxeln så kamaxeln kom i "självsvängning" vid vissa varv.
Så min tanke, ni har inte bytt lager till kamaxeln. Kanske dom behöver bytas??? Det går kanske att mäta på plats om dom är slitna? det är ju inte alltid det lättaste att byta dom heller.
Det kan vara så enkelt som den slitbrickan bakom kamdrevet är sliten så kamaxeln glappar lite "ut och in". Det blev så på min andra Opel Rekord-59 som jag hade några år efter den första. Det är ingen mutter att spänna fast kamdrevet på Opelmotorn som på Volvos B18/20 motor (kommer inte ihåg på B16) utan man får "driva" på kamdrevet "lagom" mycket. Råkade ut för detta när jag fick byta till ett beg. kammdrev på en semesterresa med "begrensande resurser" i form av verktyg. Då knackade den motorn, med det lät inte riktigt på samma sätt som den förra och ljudet försvann när jag bytte "ordentligt" senare (till ny sats). Och jag har ju inte hört hur din motor låter
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]