PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Mb77tyson
#1186604
Hej.

Glad amatör som jag är hoppas jag på er stora kunskap.

Min nyinförskaffade C202 startar ej. Den kördes upp på transportsläp när jag köpte den. Men väl hemma efter 40mil så startar den ej.
Förra ägaren säger att han aldrig haft startproblem.

Jag har kommit så här långt i min felsökning.

Bilen startar ej med startgas. Den tänder inte ens till.
Tändstiften är blöta. Tändstiften är nya.
Bränslepumpen fungerar, bensin kommer till förgasaren. Jag kan se hur trottel å choke fungerar mekaniskt.
Jag har testat tändning med indikator (biltema) men ser ingen lampa som tänder.
Jag försökte göra rent rotor, men det var inte mycket beläggningar.

Tacksam för tips hur jag skall börja. Och glöm inte att detta är min första bil, hållt på med mopeder å mc innan, så jag är ivrig att lära.
Bilagor
IMG_7967.JPG
IMG_7967.JPG (270.39 KiB) Visad 658 gånger
av LarsBd
#1186612
För att den ska starta behövs bränsle gnista och kompression. Bränsle finns eftersom stiften blir blöta, kompression finns förmodligen eftersom den nyss startade. Då återstår gnista, ta ur stiften anslut tändkablarna och lägg stiften mot blocket. Då du vrider på nyckeln i startläge bör du kunna se gnistor på samtliga stift, om inte kolla brytarna och kabeln mellan tändspole och fördelare. Du kan också kolla genom att ta en tändkabel med stift direkt i tändspolen och göra samma prov, då är inte rotor och fördelarlock inblandade i provet.
Kolla även att rotorn rör sig, ta bort fördelarlocket och vrid på nyckeln.
av Rådlös
#1186615
Du har redan gjort halva förfelsökningen genom att konstatera att bränsletillförseln fungerar. Då har du ett fel med tändningen!

Har du gjort det "klassiska testet" med ett tändstift på motorblocket för att se om det blir gnista? Nu finns det ju 100 orsaker till att gnistan uteblir. Alltifrån glappkontakter till trasiga fördelare och tändspolar. Har du originalfördelaren eller är det någon utbytt fördelare? I och för sig skall det bli gnista med nästan vilken fördelare som helst, men när man byter kan man ju missa något viktigt. T.ex sitter alla tändkablarna rätt? Tändföljd: 1 3 4 2. Och ettans tändläge är när rotorn pekar över märket i fördelarens metallkant, vinkelrätt 90° ut från motorn längdriktning. B18 och B20 skall rotera moturs. Inne i fördelarlocket sitter ett kolstift som skall ligga emot centrum på rotorn. Det är fjäderbelastat och kan i värsta fall sprätta iväg när man öppnar locket. Kolla om det sitter kvar. Hela fördelaren kan sitta felvriden. Hur det skall sitta är en lång historia och det får man nästan göra en lång tråd av med bilder och instruktioner. Men om vi tänker oss att du har originalfördelaren så är risken kanske mindre att någon har lossat fördelaren och satt den fel. Om någon har bytt ut fördelaren finns det många möjligheter att göra fel.
Tändspolen går att Ohmmäta. Ta loss kablarna, men notera hur och var dom satt. Om man Ohmmäter mellan anslutning 1 och 15 så skall det bara vara 1 - 2 Ohm där. Är det 0 Ohm så är det kortslutning. Är det oändligt mycket, mer än Mega Ohm, så är det avbrott i tändspolen. Mellan anslutning 15 och tändkabelutgången på toppen av tändspolen skall det vara ca 12 000 - 15 000 Ohm. (12 kOhm - 15 kOhm) Samma där med kortslutning och avbrott. Mät också att du verkligen har 12 Volt fram till anslutning 15 på tändspolen när du har tändningen på, (tändningsnyckeln)
Anslutning 1 på tändspolen är alltså jordanslutningen från brytarna i fördelaren. Anslutning 15 är då + 12 Volt in på tändspolen. Kolla först att det stämmer.
Detta var bara några felsökningstips. Det finns mycket mer, men tänkbara felmöjligheter kanske bara syns när man har provat några enkla grundsteg.
av rid54
#1186700
Du har ju en massa goda råd redan, men jag tänkte bara nämna ett par saker: Om den funkade "nyss" och nu inte funkar, utan att du gjort nåtog särskilt, så bör det vara nåt som "gått sönder", snarare än nåt som är felmonterat etc. Det som kan "gå sönder" i gamla tändsystem är typiskt brytarspetsar och kondensator. Du lär nog behöva sätta dig in i hur systemet är tänkt att funka för att kunna göra vettig felsökning, men för just brytarspetsarna är det enkelt att kolla om de bryter (mellanrum på typ 0,5 mm) och sluter (spetsarnas kontakter går ihop), det går att se om man tar av fördelarlocket. Om det har utbildats en spets på en av kontakterna som stör funktionen, kan man köra en tunn metallfil mellan kontakterna några tag så att det blir jämna ytor igen, det är en temporär fix.
av Mb77tyson
#1186705
Tack alla för fantastisk hjälp. Jag håller på som bäst å testar alla era förslag. Jag återkommer med feedback.

Precis som rid54 skrev så fungerade den en dag, föregående ägare säger att den alltid startat på första försöket, sen efter lång biltransport då gör den inte det.
av MickeM
#1186785
Gamla förgasarbilar brukar kunna sura efter transport på vagn.
Troligen flottören som inte sluter tätt i skumpandet, och släpper in bensin.

Rengör tändstiften först, eller testa ett annat stift satt i en kabel och gängan mot block eller topp.
Kan vara sura stift bara.

Detta händer ofta snöskotrar.
av Mb77tyson
#1186866
Ok här kommer en uppdatering:

Prövade med rengöring av stift. Ingen skillnad
Testat gnistan, fanns ingen
Prövade koppla direkt på spolen. Fick då gnista
Kollade tändkabel mellan fördelare och spole, den var aldeles bedrövligt ärjad.
Testade att hjälpligt fräscha till den, fick då gnista via rotor men väldigt svag.

Skall nu skaffa nya tändkablar och tändstift. Återkommer

Tack för hjälp så här långt
Senast redigerad av 1 Mb77tyson, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1186929
Det finns renoveringssatser till förgasare:

http://www.forgasarteknik.se/

http://www.misab.se/kategorier.php?kid=4

Även nya ersättningsförgasare förekommer ibland. Vad har du för förgasare nu?

Om det är värt eller inte kan bara du själv svara på eftersom det är du som betalar. Men om du har tänkt att använda din bil under överskådlig framtid så kan det ju vara något för självförtroendet att du åker med en nyrenoverad förgasare och förhoppningsvis åker så billigt man rimligen kan göra med avseende på bränsleekonomin.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]