PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
#1188402
Är det inga fel på dom behöver man inte byta. Det kan bli fel på någon om 6 månader eller så kommer de att fungera perfekt 15000 mil till. Du avgör själv om du byter förebyggande eller avvaktar tills behov uppstår.
av LarsBd
#1188646
Bara växellådan är borttagen går det att ta bort urtrampningslagret om jag inte missminner mig men det märks om du provar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188647
Åsarna skrev:En sak till... måste man ta bort sprängkåpan för att ta ut urtrampningslagret?/Hans
När man "grejar" med kopplingen brukar man "ta ner" växellåda och sprängkåpa som en enhet. Har inte provat, men det är möjligt att det går om man har växellådan borta, och tar ut det tillsammans med kopplingsgaffeln. Har dock aldrig provat.
av Åsarna
#1188661
Nja.. har försökt, men inte vågat ta i alltför hårt. Känner inte igen kopplingsgaffeln. Hade en tidigare Amazon med en helt annan typ av gaffel, och där var det inga problem att ta ut lagret.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188665
Är det vajer eller hydraulik på Amazonen? På 140 av samma årsmodell är det vajer, men tidigare hade Amazon hydraulik. Är det vajer så är där en 13 mm skruvskalle bak på sprängkåpan på höger sida. Den syns bara när växellådan är borta, och lossar du den så tror jag att du får ut arm och lager genom hålet för kopplingsarmen
av Åsarna
#1188743
Det är vajer. "gaffeln" ser mer ut som en skena som håller fästet för lagret, men det kanske går om man lossar bulten som håller fast gaffeln. Skall prova.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]