PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Åsarna
#1185378
Har nyss köpt en Amazon 69. Tycker att det är lite högt ljud i den när man kör, ljudet finns kvar om man frikopplar och låter bilen rulla. Funderar på om det kan vara kardanknutar, mellanlager som kan behöva bytas. Bilen har endast gått 13000 mil, väldigt lite körd dom senaste 20 åren. Hur kan jag se om knutarna är dåliga? Hur byter man?
av LarsBd
#1185386
Knutar låter vid belastning, ljudet borde förändras när du frikopplar. De kontrolleras genom att undersöka om det finns glapp i dom, de ska vara helt glappfria. Byte finns beskrivet här http://volvo1800pictures.com/document/v ... kardan.pdf
Är ljudet konstant vid oförändrad hastighet oavsett axeleration, motorbroms eller obelastat borde stödlagret vara den skyldige om ljudet kommer från kardanstången.
av Åsarna
#1186627
OK, tack.

Ett annat problem. Lampan som varnar för om något av bromskretsarna fallerar lyser. Bilen är alldeles nyss besiktigad och inget fel på bromsarna.
Lampan är också för handbromsen, men om jag släpper handbromsen och lossar kabeln till 2-kr. systemet så slocknar lampan. Skruvade loss kontakten till 2-kr. och den verkar fungera. Vad jag förstår så finns det en kolv som glider åt ena eller andra hållet beroende på vilken krets som inte fungerar. Kan kolven ha fastnat? hur får man tillbaka den i så fall?
av LarsBd
#1186648
Kolven är fjäderbelastad och ska återgå då kontakten tas bort. Kontrollera om stiftet i kontakten blir intryckt då kontakten återmonteras, mät med skjutmått eller liknande.
av Åsarna
#1186789
Har mätt med skjutmåttet, och får det till 13 mm, det är precis lika mycket som tappen på kontakten sticker ut. Antingen står kolven i fel läge eller så har tappen blivit för kort, gått av?
av LarsBd
#1186790
Fungerar kontakten? Anslut sladden på lös kontakt, jorda kontakten och tryck in stiftet manuellt. Ser det ut som att stiftet är av?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1186826
Ibland händer det att handbroms spaken inte går helt tillbaka eller "fjädrar upp" när du släpper den. Det kan vara flera anledningar, mattan ligger fel eller en vajer som inte fungerar t.ex
av Åsarna
#1186861
Kontakten fungerar, har testat genom att trycka in piggen samtidigt som jag mäter mellan anslutningen och jord. Handbromsen kan vi glömma den fungerar som den skall, lossar jag kabeln från 2-kr. systemet så släcks lampan när jag släpper handbromsen. Kan kolven fastna i något av ändlägena?
av Åsarna
#1186998
Det är väldigt svårt att se, man ser bara ett litet hål där plastpiggen går ner, vilket läge kolven står? Ja säg det. Jag tittade närmare på toppen av plastpiggen, den såg faktiskt ut som om den hade blivit avbruten, taggig ojämn "brottyta". Skulle vara intressant att veta hur lång piggen skall vara.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]