PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakkowakko
#1185175
Tja!

Har kollat runt på nätet och forumet och försökt mäta kablarna nere i fotomkopplaren till helljusen men blir inte helt klok.
Har monterat extraljus med egenbrytare och eget relä, skulle vilja (eller besiktningsmännen vill iaf) dra en kabel från fotomkopplaren till extraljusbrytaren så att den kickar igång samtidigt som mina vanliga helljus, förutsatt att jag har brytaren på då.

Så min fråga, går det att dra en sån kabel från nån av dom tre kopplingarna på fotomkopplaren eller ska jag försöka hitta ett relä i motorutrymmet någonstans?

64ans amazon 2d

Tacksam för alla svar & tips! :-)-)
av Gelis
#1185182
Var har du monterat ditt relä till extraljusen? Sitter det i motorrummet så kan du gå på helljusmatningen framme vid en av strålkastarna och styra relät från den kabeln.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1185203
Gelis skrev:Var har du monterat ditt relä till extraljusen? Sitter det i motorrummet så kan du gå på helljusmatningen framme vid en av strålkastarna och styra relät från den kabeln.
Precis så görs nog i dom flesta fall. Om man vill kan man då dra in jordkabel från reläet till brytaren och jorda den där så du kan stänga av extraljus en helt vid behov. Om fotomkopplaren fungerar som den ska så rör den inte. Det är väldigt ofta fel på dom, särskillt om man har H4 ljus på bilen. Det allra bästa du kan göra är att montera ett dubbelt ljusrelä för hel och halvljus också, så sparar du omkopplaren. Den styr i så fall bara relät, det blir ett bättre hel och halvljus på bilen om du monterar ett relä där också. Eller montera ett ljusrelä från en 140 så kan du styra omkopplingen mellan hel och halvljus med ljustutan som på en "modern" bil.
Användarvisningsbild
av Jakkowakko
#1185278
lennarte skrev:
Gelis skrev:Var har du monterat ditt relä till extraljusen? Sitter det i motorrummet så kan du gå på helljusmatningen framme vid en av strålkastarna och styra relät från den kabeln.
Precis så görs nog i dom flesta fall. Om man vill kan man då dra in jordkabel från reläet till brytaren och jorda den där så du kan stänga av extraljus en helt vid behov. Om fotomkopplaren fungerar som den ska så rör den inte. Det är väldigt ofta fel på dom, särskillt om man har H4 ljus på bilen. Det allra bästa du kan göra är att montera ett dubbelt ljusrelä för hel och halvljus också, så sparar du omkopplaren. Den styr i så fall bara relät, det blir ett bättre hel och halvljus på bilen om du monterar ett relä där också. Eller montera ett ljusrelä från en 140 så kan du styra omkopplingen mellan hel och halvljus med ljustutan som på en "modern" bil.
Perfekt, så enkelt men så långt borta för mig. Börjar med att tjuva från strålkastarna, har reläet monterat vid spolarmotorn på skärmen så!
Tack så jättemycket för snabba och bra svar än en gång :)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]