PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av perfel01
#1184466
Hej

Någon som vet var man kan få tag på en termotidgivare till B20E?

Finns det alternativ som passar?

Går det att kör utan?

/Per
av perfel01
#1184489
Vill bara fylla på med mera information.

Volvo artikelnummer för termotidgivaren är 24 31 30-2. Har tyvärr inte hittat något ersättningsnummer.

Enligt uppgift skall artikelnr: 46 26 32 funka? (Det står på en del sjater att den skall passa B20E.)

Återigen...är det några problem som kan inträffa om jag väljer köra utan termotidgivare.
av LarsBd
#1184491
Är det den som styr chokefunktionen? Den kan då bli svårare att starta kall, det kan hjälpa att pumpa med gasen för att det ska komma in tillräckligt med bränsle. Provstarta med sladden till kallstartsventilen borttagen.
av perfel01
#1184497
Ett av de två flatstiften på givaren har gått av. Det är till att byta givare eller köra utan.

Motorn startar. Går den utan eller med choke hela tiden?
av LarsBd
#1184562
Ta bort kabeln från kallstartsventilen, om motorn startar utan problem vid kalla sommarstarter behöver du inte bekymra dig om givaren. Motorn går förmodligen utan choke hela tiden, i sämsta fall chokar den för -35°C vid alla starter.
av perfel01
#1184620
Ok.

Ursäkta jag frågar, men det är alltså helt ok att koppla bort Kallstartsventilen och Termotidgivarens anslutningar för vanlig "sommarbilåkning". Bränsleinsprutningens funktion i sin helhet påverkas ej?

Startar bilen så är det bara att ut och åka...

Vill jag simulera vargavinter, -35 C, kan jag åter koppla in kallstartventilen??

(Tids nog får jag leta upp en ny Termotidgivare.)

Mina frågor grundar sig på okunskap rörande Styrenhetens funktion. Jag betraktar den som en helhet där alla funktioner bör fungera tillsammans. Jag vet att systemet är analogt. I en digital värld skulle frånkopplingar som ovan generera fel och möjligen problem.
av LarsBd
#1184649
Tar man bort kablarna från kallstartsventilen blir det blir som att ta bort chokevajern på en förgasarbil, ingen choke och det är allt som händer. Det blir troligen ingen chokefunktion utan termotidgivare heller så enda möjligheten att simulera vargavinter är en stor frysbox.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]